FANDOM

Winterfell
Zamek, stolica regionu
Winterfell1
Lokalizacja Północ, Westeros
Władza Ród Stark
Religia Starzy Bogowie
Data założenia Era Herosów
Ważne miejsca krypty, Boży Gaj, Zimowe Miasto

Winterfell to starożytna siedziba rodu Starków i jednocześnie stolica Północy. Znajduje się w centralnej części północnego regionu Westeros, na Królewskim Trakcie, który ciągnie się od Końca Burzy aż po Mur. Na zachód od Winterfell znajduje się Wilczy Las, a na południe zachodnia odnoga rzeki Biały Nóż i zamek Zamek Cerwyna. Na północ od Winterfell ciągną się północne góry.[1]

Północ

Północ

OpisEdit

Winterfell to wielki kompleks zamkowy chroniony potężnymi murami, za którymi znajduje się Zimowe Miasto. Zamek wybudowano wokół starożytnego Bożego Gaju i gorących źródeł, z których woda pompowana jest rurami przez ściany tak, aby ogrzać komnaty.

Na terenie zamku znajduje się wiele małych dziedzińców, na których trenuje się walkę mieczem czy łucznictwo.

Wewnętrzny ZamekEdit

  • Wielka Wieża - twierdza w centrum kompleksu zamkowego. Została zbudowana nad naturalnymi źródłami, które sprawiają, iż w jej wnętrzach jest ciepło.[2] Jej ściany są z granitu. Łączy się ze zbrojownią zadaszonym mostkiem.[3] Z okienka mostku jest widok na cały dziedziniec.[4]
  • Wielka Sala - służy do przyjmowania gości i spożywania wspólnych posiłków. Szary kamień ścian zakrywają sztandary, a szerokie drzwi zrobione są z dębu, z żelaznymi okuciami i otwierają się na dziedziniec zamkowy. Tylne wyjście prowadzi do słabo oświetlonego korytarza. Wielka Sala może pomieścić 500 osób i osiem długich stołów, po cztery po każdej stronie biegnącego środkiem przejścia. Szlachetni goście usadzani są na podwyższeniu.[5]
  • Sept - jest bardzo mały i zbudowany niedawno. Eddard Stark wzniósł go dla swojej żony Catelyn, by mogła w nim czcić swoich bogów.[6]

Pozostałe części zamkuEdit

Winterfell mapa

1.Północna Brama 2.Zburzona Wieża 3.Szklane Ogrody 4.Krypty 5.Pierwsza Wieża 6.Boży Gaj 7.Koszary strażników 8.Wschodnia Brama 9.Zbrojownia 10.Brama Myśliwego 11.Psiarnia 12.Gościniec 13. Most pomiędzy Zbrojownią a Wielką Wieżą 14.Wielka Wieża 15.Wieżyczka Maestera 16.Kuchnia 17.Dziedziniec 18.Wieża Dzwonna 19.Wieża Biblioteczna 20.Sept 21.Stajnie 22.Wielka Sala 23.Kuźnia 24.Południowa Brama

  • Pierwsza Wieża - najstarsza część zamku, będąca przysadzistą, okrągłą fortecą, na szczycie której są kamienne chimery. Od dłuższego czasu pozostaje niezamieszkana.[7][8]
  • Zburzona Wieża - nazywana również Spaloną Wieżą, była niegdyś najwyższą wieżą strażniczą w Winterfell. Ponad 140 lat temu uderzył w nią piorun i wybuchł w niej pożar, co spowodowało zapadnięcie się górnej części. Nikt nigdy jej nie odbudował. Na Zburzonej Wieży gniazdują wrony.[9][10]
  • Boży Gaj - starożytny Boży Gaj, nieruszony od 10,000 lat, z gęsto rosnącymi drzewami tworzącymi prawdziwy las wokół którego zbudowano zamek. W jego centrum, nad czarnymi wodami jeziorka, stoi starożytne czardrzewo z wyrzeźbioną twarzą.[6] W Bożym Gaju znajdują się również trzy małe gorące źródełka. Boży Gaj otaczają mury, a dostać się do niego można główną, żelazną bramą lub mniejszymi drewnianymi furtkami.
  • Szklane Ogrody - szklarnie, ogrzewane wodami z gorących źródeł. Rosną w nich owoce, warzywa i kwiaty.[4][11]
  • Krypty - podziemne krypty Winterfell, w których przez wieki chowani byli Królowie Zimy, a później lordowie Winterfell. Krypty znajdują się głęboko pod ziemią i rozciągają się na obszarze większym niż samo Winterfell. Są długie i wąskie, z podwójnymi filarami ciągnącymi się na ich długość. Pomiędzy filarami stoją grobowce z kamiennymi podobiznami zmarłych. Każdy posąg siedzi na kamiennym tronie z kamiennym wilkorem u stóp oraz żelaznym mieczem położonym na kolanach.[12][7][13]
  • Wieża Dzwonna - połączona jest mostem z ptaszarnią.[8][14]
  • Wieżyczka Maestera - znajduje się pod ptaszarnią.[15]
  • Wieża Biblioteczna - mieści bibliotekę Winterfell. Wokół niej wiją się zewnętrzne kamienne schody.[14]
  • Koszary strażników - znajduje się w linii z Wieżą Dzwonną.

Mury i bramyEdit

Bramy Winterfell Mariusz Gandzell

Brama Winterfell - by Mariusz Gandzel © Fantasy Flight Games

Wielki zamkowy kompleks Winterfell otaczają podwójne mury z szarego granitu, z szeroką fosą znajdującą się pomiędzy nimi. Mur zewnętrzny ma 24 metry wysokości i wieżyczki strażnicze. Mur wewnętrzny, zwieńczony blankami, ma ponad 30 metry wysokości i ponad 30 wieżyczek strażniczych. W środku wewnętrznego muru znajduje się wąski tunel prowadzący dookoła zamku i pozwalający przemieścić się bez przeszkód pomiędzy południową a północną bramą.[9]

  • Brama Myśliwego - położona blisko psiarni i kuchni. Otwiera się bezpośrednio na pola i las.[18]

Zimowe MiastoEdit

Zimowe Miasto zostało tak nazwane, ponieważ zaludnia się dopiero zimą. Latem większość domów pozostaje niezamieszkana. Dopiero zimą wieśniacy z całej okolicy opuszczają swe domy w polach i gromadzą się w Zimowym Mieście. Znajduje się poza murami Winterfell.

HistoriaEdit

Winterfell tron

Tron Winterfell by Marc Simonetti ©

Przed wydarzeniami z książekEdit

Jak głosi legenda, Winterfell zostało wzniesione przez Brandona Budowniczego, któremu pomagały olbrzymy.[19] Było to osiem tysięcy lat temu, po zakończeniu Długiej Nocy. Maesterzy uważają, że różne części pochodzą z różnych epok.[20]

Przez zdecydowaną większość swojej historii Wintefell było siedzibą Rodu Starków, najpierw jako Królow Północy, a później jako Namiestników Północy, po tym jak król Torrhen Stark ugiął się przed Aegonem Zdobywcą i jego smokami.

Jeszcze przed Inwazją Andalów na Westeros, podczas wojen Starków z Czerwonymi Królami z rodu Boltonów, Winterfell zostało spalone przez królów Royce'a II i Royce'a IV Boltonów z Dreadfort.[21]

Maester Kennet stwierdził, że Pierwsza Wieża, najstarsza ocalała część zamku,[9] została zbudowana jakiś czas po przybyciu Andalów. Wewnętrzne mury Winterfell wzniesiono ok. 2000 lat temu, podczas gdy zewnętrzne mury powstały za panowania króla Edricka Śnieżnobrodego.[20]

Według opowieści wolnych ludzi pewnego razu do Winterfell przybył Bael Bard, w przebraniu pieśniarza o imieniu Sygerrik. Zniknął z zamku wraz z córką lorda Brandona Starka, pozostawiając po sobie jedynie zimową różę. Córka w końcu odnalazła się z niemowlęciem, przyszłym lordem Starkiem. Opowieść głosi, że cały ten czas ukrywali się w kryptach Winterfell.[11] Ta legenda, choć powszechnie znana za Murem, nie zachowała się w żadnych archiwach Winterfell, gdzie nie jest znana.[20]

Król Torrhen Stark wezwał chorągwie do Winterfell w czasach Podboju Aegona, ale w końcu klęknął przed Aegonem Zdobywcą, zostając ostatnim Królem Północy i zyskując przydomek: "Król który Klęknął".[22]

W trakcie Tańca Smoków, książę Jacaerys Velaryon odwiedził Winterfell i pozyskał Cregana Stark dla sprawy Rhaenyry Targaryen i czarnych.[23]

Na początku Rebelii Roberta lord Eddard Stark, po przybyciu do Winterfell i zwołaniu chorągwi, wyruszył na południe. Starkiem w Winterfell, pełniącym funkcje lorda został Benjen Stark.

Mance Rayder towarzyszył Lordowi Dowódcy Qorgoyle'owi podczas wizyty w Winterfell.[24]

Gra o TronEdit

Lord Eddard Stark gości w Winterfell króla Roberta i jego świtę. Król odwiedza Krypty Winterfell, by złożyć hołd sewj zmarłej ukochanej Lyannie Stark. Proponuje również Nedowi pozycję Królewskiego Namiestnika.[12]

Bran Stark, który uwielbia wspinać się po zamkowych murach, zostaje wypchnięty z okna wieży przez Jaimego Lannistera.[9]

Eddard wyrusza na południe jako nowy Namiestnik, a jego najstarszy syn Robb zostaje w Winterfell, by pełnić obowiązki lorda. W WieŻy Bibliotecznej wybucha pożar, a nieznajomy zbir usiłuje zabić pogrążonego w śpiączce Brana.[25]

Kiedy Eddard Stark zostaje uwięziony za zdradę, Robb zwołuje chorągwie i wyrusza na południe, by go uwolnić. W Winterfell obowiązki lorda przejmuje Bran. Ser Rodrik Cassel zostaje mianowany kasztelanem zamku.[26]

Starcie KrólówEdit

Bran Stark gości w Winterfell lordów Północy z okazji Święta zbiorów.[27]

W trakcie Wojny Pięciu Królów Winterfell zostaje zdobyte przez żelaznych ludzi, dowodzonych przez Theona Greyjoya.[28] Theon włada Winterfell jedynie przez kilka tygodni, brakuje mu bowiem sił, aby je utrzymać. Jego siostra Asha odmawia użyczenia mu pomocy w utrzymaniu zamku, który znajduje się bardzo daleko od morza.[29]

Ser Rodrik Cassel gromadzi armię, aby odbić Winterfell. Ludzie Boltonów pod dowództwem Ramseya Snow zdradzają Północ i atakują ludzi Rodrika Cassela. Wywiązuje się Bitwa pod Winterfell, następnie Ramsay nakazuje złupić i spalić Winterfell, zabić żelaznych ludzi oraz tych, którzy pozostali wierni Starkom, a kobiety i dzieci zagnać do Dreadfort.[17] Wielka Sala oraz część Wielkiej Wieży zapadają się, na dnie Wieży Bibliotecznej tworzy się parujące jeziorko, a Wieżyczka Maestera oraz most prowadzący do ptaszarni zostają zniszczone.[13]

Nawałnica MieczyEdit

Z powodu domniemanej śmierci Brana i Rickona za dziedziczkę Winterfell zostaje uznana Sansa Stark. Z tej przyczyny lady Olenna Tyrell w tajemnicy planuje wydać ją za swojego wnuka Willasa. Lord Tywin Lannister zapobiega tym planom szybko wydając Sansę za swojego syna Tyriona.

Robb Stark wie, że jeśli umrze bezdzietnie, Winterfell stanie się własnością Lannisterów, poprzez małżeństwo Sansy. Wbrew protestom matki postanawia zalegitymizować swojego brata Jona Snow. Podpisuje dekret, dzięki któremu Jon zostaje dziedzicem Winterfell.[30] Ze względu na Krwawe Gody i śmierć Robba, nie wiadomo co stało się z dekretem.

Sansa w śniegu MKomarck

Sansa buduje ze śniegu Winterfell - by Michael Komarck.©

Sansa, która po śmierci króla Joffreya ukrywa się w Orlim Gnieździe, wspomina Winterfell i z pomocą Petyra Baelisha buduje ze śniegu miniaturę zamku.[3]

Na Murze król Stannis Baratheon proponuje Jonowi, że ogłosi go lordem Winterfell, w zamian za zaprzysiężenie. Jon odmawia i zostaje wybrany 998 Lordem Dowódcą Nocnej Straży.

Uczta dla WronEdit

Asha Greyjoy informuje lorda Rodrika Harlawa, że gdy wraz ze swymi ludźmi przeszukiwała ruiny Winterfell w poszukiwaniu Theona, znalazła jedynie kości rozwleczone przez wilki.[31]

Taniec ze SmokamiEdit

Nowy Namiestnik Północy, lord Roose Bolton nakazuje zorganizowanie ślubu swojego świeżo zalegitymizowanego syna Ramsaya z Aryą Stark w ruinach Winterfell. Do odegrania roli Aryi została przymuszona Jeyne Poole.[32]

Po przybyciu Boltonów do Winterfell okazuje się, że w ruinach znaleźli schronienie jacyś ludzie. Lord Bolton oznajmia, ze okaże im łaskę w zamian za pracę przy częściowym odbudowaniu zamku. Po zakończeniu prac wszyscy zostają powieszeni. Łaską jest, że lord nie obdarł ich wcześniej ze skóry.[33]

W Bożym Gaju odbywa się ślub "Aryi" i Ramsaya. Po ślubie Ramsay zostaje oficjalnym lordem Winterfell.

Winterfell zasypuje śnieg. Giermkowie budują armię bałwanów. Theon włóczy się samotnie po terenie zamku. Wszyscy oczekują przybycia armii króla Stannisa i bitwy. Na terenie zamku zgromadzona jest olbrzymia ilość ludzi, śnieg nie przestaje sypać, narasta niepokój podsycany tajemniczymi wypadkami i morderstwami.[34][35]

Aby zapobiec zaognieniu konfliktu lord Bolton nakazuje wymarsz armii. W powstałym zamieszaniu Theon i "Arya" uciekają z zamku.[36]

Stannis postanawia, ze po odebraniu Winterfell Boltonom, zamek otrzyma Arnolf Karstark.[37]

  1. The Lands of Ice and Fire.
  2. Gra o Tron, rodział 6, Catelyn II.
  3. 3.0 3.1 3.2 Nawałnica Mieczy, rozdział 80, Sansa VII.
  4. 4.0 4.1 Gra o Tron, rodział 7, Arya I.
  5. Gra o Tron, rodział 5, Jon I.
  6. 6.0 6.1 Gra o Tron, rodział 2, Catelyn I.
  7. 7.0 7.1 Gra o Tron, rodział 66, Bran VII.
  8. 8.0 8.1 Starcie Królów, rodział 4, Bran I.
  9. 9.0 9.1 9.2 9.3 Gra o Tron, rodział 8, Bran II.
  10. Starcie Królów, rodział 35, Bran V.
  11. 11.0 11.1 Starcie Królów, rodział 51, Jon VI.
  12. 12.0 12.1 Gra o Tron, rodział 4, Eddard I.
  13. 13.0 13.1 Starcie Królów, rodział 69, Bran VII.
  14. 14.0 14.1 Starcie Królów, Bad reference param2.
  15. Starcie Królów, rodział 28, Bran IV.
  16. Gra o Tron, rodział 37, Bran V.
  17. 17.0 17.1 Starcie Królów, rodział 66, Theon VI.
  18. Starcie Królów, rodział 50, Theon IV.
  19. Nawałnica Mieczy, rozdział 41, Jon V.
  20. 20.0 20.1 20.2 Świat Lodu i Ognia,The North: Winterfell.
  21. Świat Lodu i Ognia,The North: The Kings of Winter.
  22. Świat Lodu i Ognia,The Reign of the Dragons: The Conquest.
  23. The Princess and the Queen.
  24. Nawałnica Mieczy, rozdział 7, Jon I.
  25. Gra o Tron, rodział 14, Catelyn III.
  26. Gra o Tron, rodział 71, Catelyn XI.
  27. Starcie Królów, rodział 21, Bran III.
  28. Starcie Królów, rodział 46, Bran VI.
  29. Starcie Królów, rodział 56, Theon V.
  30. George R. R. Martin's A World of Ice and Fire,Robb Stark.
  31. Uczta dla Wron, rozdział 11, Córka Krakena.
  32. Taniec ze Smokami, rozdział 32, Fetor III.
  33. Taniec ze Smokami, rozdział 37, Książę Winterfell.
  34. Taniec ze Smokami, rozdział 41, Sprzedawczyk.
  35. Taniec ze Smokami, rozdział 46, Duch w Winterfell.
  36. Taniec ze Smokami, rozdział 51, Theon I.
  37. Taniec ze Smokami, rozdział 62, Ofiarowanie.