FANDOM

Theon Greyjoy
Greyjoy
Greyjoy
Theon Greyjoy1
Tytuły Książę Winterfell
Lord Winterfell
Kapitan Morskiej Dziwki
Znany jako Theon Sprzedawczyk
Fetor
Ród Greyjoy
Narodziny 278 AC lub 279 AC, Pyke
W książkach
Gra o Tron (występuje)
Starcie Królów (POV)
Nawałnica Mieczy (wspomniany)
Uczta dla Wron (wspomniany)
Taniec ze Smokami (POV)
Wichry Zimy (POV)
Theon Greyjoy to syn Balona Greyjoya, lorda Żelaznych Wysp. Jest dziedzicem rodu Greyjoyów. Po zakończeniu rebelii Balona Greyjoya Theon zostaje wysłany do Winterfell jako zakładnik, pod opieką lorda Eddarda Starka. W Starciu Królów staje się postacią prowadzącą narrację.

Wygląd i charakterEdit

Theon jest szczupłej budowy ciała, ciemnowłosy i przystojny. Sprawia wrażenie, że do niczego nie podchodzi poważnie i wszystko go bawi.[1] Jest znany ze swojej pewności siebie i aroganckiego uśmieszku.[2] Jest próżny i zarozumiały[3], jednak za tą fasadą kryje się niepewność związana z brakiem poczucia identyfikacji. Theon szukał akceptacji Starków, jednak nigdy nie poczuł się jednym z nich.[4][5]

Theon odziewa się ze stonowaną elegancją w czerń i złoto, kolory swego rodu.

Jest doświadczonym łowcą[6] i jeźdźcem[7]. Świetnie strzela z łuku[3], a przy pasie nosi sztylet[4] oraz miecz w pochwie w czarno-złote pasy.[4]

BiografiaEdit

DzieciństwoEdit

Theon nosi imię po Theonie Starku, Królu Północy.[8] W dzieciństwie często był bity przez starszych braci.Rodrika i Marona[9] Swój pierwszy miecz otrzymał od Dagmera Rozciętej Gęby.[10]

Kiedy Theon miał 10 lat rebelia jego ojca Balona Greyjoya została stłamszona przez króla Roberta. Bracia Theona zginęli, a on sam został dziedzicem rodu Greyjoyów. Żeby zniechęcić lorda Balona do dalszych buntów, Theon został wysłany jako zakładnik do Winterfell pod opiekę lorda Eddarda Starka.[11]

Traktowany jak wychowanek, był wychowywany z dziećmi Starków, wraz z nimi otrzymał edukację z rąk Maestera Luwina oraz szkolenie bojowe pod okiem zbrojmistrza Ser Rodrika Cassela.[5] Jego relacje ze Starkami były dobre, najbliższy był mu Robb, który stał się jego przyjacielem i młodszym bratem.[4][9] Lord Eddard Stark, choć czasami próbował odgrywać rolę ojca wobec Theona, wydawał się być oziębły i zdystansowany.[4] Theon ignorował Jona Snow, bękarciego syna lorda Eddarda, który również nie należał do rodziny.[12][4] W dzieciństwie Theon żywił nadzieję, iż pewnego dnia lord Eddard wyda go za swą córkę Sansę i uzna jako syna.[13]

Gra o TronEdit

Theon Greyjoy2

Theon Greyjoy w Wilczym Lesie - Jason Engle. © Fantasy Flight Games.

Kiedy synowie Starków uczestniczą w egzekucji Gareda, Theon podaje lordowi Eddardowi miecz Lód. Po ścięciu Theon kopie głowę skazańca.[1]

Theon bierze udział w królewskim polowaniu, podczas wizyty króla Roberta na Północy.[14] Kiedy jednak lord Eddard wyrusza na południe, Theon pozostaje w Winterfell.[15]

Bran Stark zostaje zaatakowany w lesie przez grupkę dzikich. Theon ratuje go, zabijając Stiva celnym strzałem z łuku. Theon oczekuje pochwał oraz zachwytu nad jego umiejętnościami strzeleckimi, dlatego czuje się zraniony, kiedy Robb krytykuje go, że strzałem ryzykował życie Brana.[3]

Po wybuchu wojny Theon staje się zaufanym doradcą Robba.[3] Towarzyszy mu w wyprawie na południe[16] i zostaje jednym ze zwiadowców ser Bryndena Tullyego.[17][10]

Podczas Bitwy w Szepczącym Lesie prawie ściera się z ser Jaimem Lannisterem z czego jest bardzo dumny.[10][18] Po Bitwie Obozów wraz z Robbem wyrusza do Riverrun, gdzie młody Stark zostaje ogłoszny Królem Północy.[19]

Starcie KrólówEdit

Theon Greyjoy3

Theon jest błogosławiony morską wodą - Tommy Arnold © Fantasy Flight Games.

Robb Stark, teraz Król Północy, wysyła Theona na Żelazne Wyspy z propozycją sojuszu do lorda Balona Greyjoya. Jego matka, Catelyn bezskutecznie usiłuje odwieść syna od tego pomysłu.[20]

Theon początkowo wyrusza wraz z lordem Jasonem Mallisterem i Patrekiem Mallisterem. W Seagardzie zostawia swoich towarzyszy i wsiada na statek Myraham, który zabiera go do domu. Na statku Theon dzieli kajutę z córką kapitana statku, która pragnie zostać jego morską żoną. Theon uznaje czerwoną kometę za szczęśliwy znak.[4]

W porcie czeka na niego wuj Aeron Mokra Czupryna, kapłan Utopionego Boga, który błogosławi go polewając mu głowę morską wodą.[4]

Pewny siebie Theon, snujący plany poprowadzenia Żelaznej Floty na ziemie Lannisterów i zdobycia Casterly Rock zostaje szybko sprowadzony na ziemię.[5][4] Jego ojciec ma inne plany. Nie tylko nie zamierza wchodzić w żadne sojusze, a pragnie wykorzystać istniejący konflikt dla własnych celów i zaatakować pozbawioną obrony Północ. Theon otrzymuje pomniejsze zadanie i pozycję, konia Śmieszka i niemego giermka Wexa Pyke.[21]

Theon spotyka po latach swoją siostrę Ashę, która początkowo ukrywa swoją tożsamość udając "Esgred". Flirtuje z nim, dzięki czemu poznaje prawdziwy charakter i zachowanie swojego brata, a także ma okazję go upokorzyć.[21]

Zadanie, które otrzymał od ojca Theon to Nękanie Kamiennego Brzegu pod nadzorem wuja Aerona i Dagmera Rozciętej Gęby. Dostaje do dyspozycji osiem statków i zostaje kapitanem Morskiej Dziwki. Podczas wyprawy natrafia na grupę młodych, niedoświadczonych rycerzy i wojowników z Benfredem Tallhartem na czele, nazywających się Dzikimi Zającami. Theon i jego Żelaźni ludzie bez trudu pokonują Dzikie Zające. Wzięty na spytki Benfred, z którym Theon dawniej się przyjaźnił, odmawia odpowiedzi na zadawane pytania. Theona nazywa zdrajcą i sprzedawczykiem oraz spluwa mu w twarz. Aeron nalega, by został za to oddany w ofierze Utopionemu Bogu.[10]

Theon uważa, iż gnębienie wiosek na Kamiennym Brzegu mu uwłacza i nie ma sensu, dlatego opracowuje nowy plan. Oddaje dowództwo nad sześcioma statkami wujowi Aeronowi, nakazując mu dalej łupić wioski. Dowództwo nad większością wojowników powierza Dagmerowi, którego wysyła na Torrhen's Square. Wie, że Winterfell wyśle posiłki Tallhartom, dzięki czemu sam z garstką ludzi, będzie mógł zdobyć pozbawiony ochrony zamek.[10]

Tak jak przewidział Theon Winterfell bez trudu zostaje zdobyte.[22] Bran i Rickon zostają jeńcami Theona, który przybiera tytuł Księcia Winterfell. Śpi w dawnej sypialni lorda Eddarda z Kyrą.[23] Swoją cienką koronę każe udekorować czarnymi diamentami i złotem/[24]

Theon ma problemy z utrzymaniem w ryzach mieszkańców Winterfell, z których większość jest mu znana od dzieciństwa. uwalnia więc z lochów "Fetora", aby mu służył. Bran oraz Rickon uciekają z zamku przy pomocy Oshy, Hodora, Meery i Jojena. Theonowi nie udaje się ich wytropić w Wilczym Lesie, dlatego idąc za radą "Fetora" zabija dwóch chłopców w podobnym wieku i wraca z ich ciałami do Winterfell. Oznajmia mieszkańcom zamku, że zabił młodych Starków.[23]

Theon Winterfell

Theon w Winterfell – by Diener©

Po tajemniczej śmierci trzech Żelaznych ludzi - Aggara, Gelmarra i Gynira, którzy brali udział w poszukiwaniach chłopców, Theon natychmiast oskarża Farlena i skazuje go na śmierć. Farlen przypomina mu słowa lorda Eddarda, który uważał, że człowiek, który wydaje wyrok powinien go również wykonać. Theon ścina Farlena doskonale wiedząc, że ten jest niewinny. Naprawdę za śmiercią jego ludzi stał "Fetor", który za zgodą Theona zabił wszystkich, którzy znali prawdę o ucieczce Starków i zamordowaniu innych chłopców.[24]

W międzyczasie ser Rodrik Cassel rozbija ludzi Dagmera Rozciętej Gęby w bitwie pod Torrhen's Square

PrzypisyEdit

  1. 1.0 1.1 Gra o Tron, rodział 1, Bran I.
  2. Gra o Tron, rodział 55, Catelyn VIII.
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 Gra o Tron, rodział 37, Bran V.
  4. 4.0 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5 4.6 4.7 4.8 Starcie Królów, rodział 11, Theon I.
  5. 5.0 5.1 5.2 Starcie Królów, rodział 66, Theon VI.
  6. Nawałnica Mieczy, rozdział 55, Jon VII.
  7. Taniec ze Smokami, rozdział 20, Fetor II.
  8. Taniec ze Smokami, rozdział 41, Sprzedawczyk.
  9. 9.0 9.1 Taniec ze Smokami, rozdział 51, Theon I.
  10. 10.0 10.1 10.2 10.3 10.4 Starcie Królów, rodział 37, Theon III.
  11. Gra o Tron, rodział 4, Eddard I.
  12. Gra o Tron, rodział 5, Jon I.
  13. Taniec ze Smokami, rozdział 12, Fetor I.
  14. Gra o Tron, rodział 8, Bran II.
  15. Gra o Tron, rodział 14, Catelyn III.
  16. Gra o Tron, rodział 53, Bran VI.
  17. Gra o Tron, rodział 59, Catelyn IX.
  18. Nawałnica Mieczy, rozdział 45, Catelyn V.
  19. Gra o Tron, rodział 71, Catelyn XI.
  20. Starcie Królów, rodział 7, Catelyn I.
  21. 21.0 21.1 Starcie Królów, rodział 24, Theon II.
  22. Starcie Królów, rodział 46, Bran VI.
  23. 23.0 23.1 Starcie Królów, rodział 50, Theon IV.
  24. 24.0 24.1 Starcie Królów, rodział 56, Theon V.