FANDOM

Starcie Królów
Starcie Królów
Tytuł oryginału A Clash of Kings
Tłumacz Michał Jakuszewski
Autor George R. R. Martin
Kraj Stany Zjednoczone
Język angielski
Seria Pieśń Lodu i Ognia
Data publikacji 6 sierpnia 1996
Data publikacji w Polsce 1998
Następna Nawałnica Mieczy
Starcie Królów to drugi tom serii Pieśń Lodu i Ognia, powieści z gatunku fantasy, autorstwa George'a R. R. Martina. Pierwsze wydanie miało premierę 16 listopada 1998 roku w Wielkiej Brytanii. Polski przekład ukazał się w roku 2000 nakładem wydawnictwa Zysk i S-ka. Akcja książki toczy się w fikcyjnym świecie na kontynentach Westeros i Essos, gdzie pory roku mogą trwać wiele lat.

Na podstawie powieści powstał serial Gra o Tron realizowany przez telewizję HBO.

Fabuła Edit

Brat zmarłego króla RobertaStannis Baratheon, obwołuje się królem, podobnie jak jego młodszy brat – Renly. Wypływa ze Smoczej Skały i za pomocą czarów zabija Renly'ego zdobywając tym samym połowę jego wielotysięcznej armii. Maszeruje na Królewską Przystań i rozgłasza, że chłopiec zasiadający na tronie – Joffrey – nie jest synem Roberta ani jego dziedzicem.

Arya Stark ukrywa się przed królem i namiestnikiem, którym został Tywin Lannister, lecz jego obowiązki sprawuje Tyrion. Zostaje zabrana z Królewskiej Przystani przez Yorena – człowieka z Nocnej Straży, który wędruje po Westeros i poszukuje ludzi do służby na Murze. Chce ją odprowadzić do Winterfell w drodze na mur, lecz nie udaje się to. Dziewczynka krąży po całym dorzeczu Tridentu, chcąc trafić do matki.

Tymczasem w dorzeczu trwają walki Tullych i Starków przeciwko LannisteromBalon Greyjoy zdobywa Fosę Cailin – klucz do północy. Obwołuje się królem Wysp i Północy, a jego syn, Theon, zdradza Robba i zdobywa Winterfell.

Tyrion Lannister broni Królewskiej Przystani przed Stannisem, ale w ostatniej chwili z odsieczą przybywa jego ojciec, który połączył siły z resztą armii Renly'ego – wszystkimi siłami Wysogrodu. Zaręczyny Sansy Stark z Joffreyem zostają zerwane, gdyż Wysogród zawarł z nim sojusz tylko pod warunkiem małżeństwa damy Margaery z młodym królem.

Tymczasem na wschodzie jedyna prawna żyjąca potomkini smoczych królów, Daenerys Targaryen, chce odzyskać tron. Razem ze swymi trzema smokami przemierza Czerwone Pustkowie.

Na północy 300 ludzi z Nocnej Straży wyruszyło za Mur, aby zmierzyć się z Mancem Rayderem, przywódcą dzikich ludzi. Jon Snow przystaje do wolnych ludzi, aby ich szpiegować.

Postacie POV Edit

POV to skrót z ang. "Point of view" co oznacza "punkt widzenia". Jest to charakterystyczny dla serii Pieśń Lodu i Ognia styl, polegający na tym, że kolejne rozdziały książki pisane są z perspektywy różnych osób. Narracja zawsze prowadzona jest w trzeciej osobie, ale dany rozdział pisany jest zawsze z perspektywy danej postaci.