FANDOM

Loras Tyrell rycerz kwiatów

Ser Loras Tyrell, znany jako Rycerz Kwiatów - by Michael Komarck ©

Rycerz to wojownik w tradycyjnej kulturze Siedmiu Królestw, zajmujący miejsce w warstwie społecznej pomiędzy arystokracją a prostym ludem. W przeciwieństwie do tytułów szlacheckim, rycerstwo nie jest dziedziczne. W stosunku do rycerza używa się zwrotu "ser".

HistoriaEdit

Rycerstwo sięga korzeniami kultury Andalów poprzez swoje powiązania z Wiarą Siedmiu, którą Andalowie przynieśli do Westeros podczas inwazji.

Andalowie dosiadając koni i okuci w stal odnieśli sukces podbijając większość Westeros. Rycerstwo ma mniejszy wpływ kulturowy w regionach mniej zasymilowanych z kulturą Andalów, takich jak Północ czy Żelazne Wyspy.

Status społecznyEdit

Rycerz

Rycerz z rodu ród Florent - by Tomasz Jedruszek. © Fantasy Flight Games

Każdy mężczyzna, niezależnie od urodzenia, może zostać pasowany na rycerza, pod warunkiem, że spełni określone kryteria. Dlatego nawet synowie znaczących lordów nie zostaną pasowani na rycerzy, jeśli się do tego nie nadają. Czasami jednak zasada ta zostaje złamana, tak jak w przypadku lorda Caswell z Gorzkiego Mostu, który nakazał pasować na rycerza swojego jedynego, słabowitego syna.[1] Taki rycerz jest jednak raczej obiektem drwin. Często reputacja młodego rycerza zależy od honoru tego, który go na rycerza pasował.[2] Większe znaczenie i prestiż ma rycerz, którego pasował król, książę, rycerz Królewskiej Gwardii czy sławny rycerz, który okrył się chwałą.

Lordowie mają więcej praw i wyższy status społeczny niż rycerze. Jednak niektórzy rycerze, posiadający ziemię (rycerze na włościach), mogą być potężniejsi i bogatsi od pomniejszych lordów. Zwłaszcza ci, którzy pochodzą ze starożytnych wielkich rodów i posiadających rozległe ziemie i potężne zamki.

Król może ukarać lordów degradując ich do pozycji rycerzy na włościach. Przykładem może być ród Conningtonów, zdegradowany do pozycji rycerzy na włościach przez króla Roberta Baratheona za udział w rebelii Roberta po stronie Targaryenów.

Król może również odebrać mężczyźnie tytuł rycerza, tak jak w przypadku ser Dontosa, którego zdegradował król Joffrey Baratheon.

Rycerstwo powiązane jest z Wiarą Siedmiu. Dlatego też na Północy, gdzie niewiele rodów wyznaje tę wiarę, nie ma wielu rycerzy. Mimo to wojownicy z Północy są uważani za równie honorowych, lojalnych i walecznych jak rycerze. Nie posiadają jednak tego samego prestiżu.

WyglądEdit

Zbroje noszone przez rycerzy z Westeros, wg George'a R. R. Martina nie odpowiadają wyglądem jednej z epok swoich europejskich odpowiedników. Są za to zlepkiem różnych stylów pochodzących z różnych okresów historycznych. Przy czym im dalej na południe tym są "nowocześniejsze" - dla przykładu w Reach rycerze noszą pełne zbroje, podczas gdy na Północy preferowane są kolczugi. Za Murem wojownicy odziewają się w skóry.

Na tarczach rycerzy znajdują się ich herby. Ci, którzy wywodzą się ze szlachetnych rodów, mogą używać swoich rodowych herbów. Niektórzy jednak na podstawie swojego rodowego herbu tworzą nowy, przykładowo w herbie rodu Tyrellów znajduje się jedna złota róża, ale Garlan Tyrell i Loras Tyrell w swoich herbach przedstawiają odpowiednio dwie i trzy róże. W ten sposób zaznaczają swoje pozycje w rodzie jako drugi i trzeci syn. Rycerz może również przybrać całkiem nowy herb.

Jak zostać rycerzemEdit

PaźEdit

Choć etap ten nie jest wymagany, aby zostać rycerzem, wielu młodych chłopców w wieku 6 lub 7 lat, zwykle wysoko urodzonych, zostaje paziami. Służąc lordom nabywają dworskiej ogłady, uczą się manier, a także powoli przygotowują się do roli giermka trenując walkę orężem.

GiermekEdit

Wiek, w którym chłopiec może zostać giermkiem nie jest ustalony, zwykle jednak jest to około 10 roku życia. Okres czasu, w jakim chłopiec pozostaje giermkiem, również nie jest określony. Zwykle po kilku latach jest gotów, aby zostać rycerzem, jednak nie każdy dostępuje tego zaszczytu. Niektórzy pozostają giermkami przez całe swoje życie, przyczyny mogą być rożne - jeden może się nie nadawać na rycerza, inny może nie posiadać wystarczających funduszy, aby skompletować swoje uzbrojenie.

W ramach służby giermek opiekuje się końmi i uzbrojeniem, ćwiczy się w walce i wyrusza do boju u boku swojego pana, czyli rycerza, któremu służy.

Pasowanie na rycerzaEdit

Giermek zostaje pasowany na rycerza, kiedy zostanie uznany za godnego i gotowego na przyjęcie tego zaszczytu.

Wyjątkowo zdolni giermkowie mogą zostać pasowani w bardzo młodym wieku, Loras Tyrell[3] czy Jaime Lannister[4] zostali rycerzami w wieku piętnastu lat. Większość zostaje rycerzami mając szesnaście (Barristan Selmy[5], Kevan Lannister[6], Aerys II Targaryen[7]), siedemnaście (Rhaegar Targaryen[8]) czy nawet osiemnaście (Quentyn Martell[9], Tywin Lannister[7]

Większość mężczyzn zostaje pasowanych na rycerzy po udowodnieniu, że potrafią poradzić sobie w bitwie, po dokonaniu czegoś wyjątkowego podczas bitwy lub po udanym starcie w turnieju. Są jednak tacy, którzy zostali rycerzami w pozbawiony honoru sposób, poprzez łapówkę, w zamian za przysługę czy w wyniku groźby.

Pasowanie

Pasowanie na rycerza – by Jason Engle. © Fantasy Flight Games

Każdy rycerz może pasować kogoś na rycerza. Królowie mogą to zrobić nawet jeśli sami nigdy nie zostali pasowani na rycerza, natomiast lordowie nie mogą pasować na rycerza, chyba że sami są rycerzami.

Rycerstwo to częściowo religijna organizacja, otwarta dla wyznawców Wiary Siedmiu. Ceremonia pasowania zwykle rozpoczyna się całonocnym czuwaniem w sepcie[10]. Czasem przyszły rycerz musi przejść boso z septu do miejsca, w którym będzie pasowany[11]. Przed wypowiedzeniem słów przysięgi septon namaszcza kandydata siedmioma olejami[10]. Za wyjątkowy zaszczyt uznaje się namaszczenie przez Wielkiego Septona[12].

Osoba pasująca nowego rycerza dotyka ramienia kandydata mieczem wypowiadając słowa:

Czy przysięgasz przed bogami i ludźmi bronić tych, którzy nie potrafią bronić się sami, opiekować się kobietami i dziećmi, słuchać dowódców, seniora i króla, walczyć dzielnie, gdy będzie to potrzebne i wykonywać wszelkie zlecone ci zadania, jakkolwiek by były trudne, upokarzające bądź niebezpieczne?[13]

KodeksEdit

Rycerze powinni być honorowi i przestrzegać pewnych zasad[2]. Oczekuje się od nich odwagi i sprawiedliwości, ochrony niewinnych, słabych, kobiet i dzieci[13].

Jeśli go na to stać posiada kilka koni - inne do podróży, inne do walki czy udziału w turniejach. Nie każdy rycerz nadaje swoim koniom imiona, aby nie czuć do nich zbyt dużego przywiązania gdy giną w bitwie[14].

Typy rycerzyEdit

Rycerze

Rycerze rodu Qorgyle – by Tomasz Jedruszek. © Fantasy Flight Games

Termin prawdziwy rycerz odnosi się do rycerza idealnego, posiadającego wszystkie cechy przyświecające idei rycerstwa. Każdy rycerz, obojętnie jakiego typu, powinien dążyć do bycia prawdziwym rycerzem.

Typy rycerzy:

  • Rycerz na włościach - rycerz posiadający zamek lub twierdzę, czasem nawet bogate i rozległe ziemie, jednak w przeciwieństwie do nawet najbiedniejszych lordów nie posiada władzy do wydawania praw i sądów.
  • Wędrowny rycerz - w oczach większości szlachty wędrowny rycerz to bardziej sługa niż szlachetny rycerz. Większość życia spędza wędrując od zamku do zamku, przyjmując się na służbę do różnych lordów.
  • Rycerz na służbie (domowy?) - Rycerz nie posiadający własnych ziem i służący jednemu panu (rodowi)

  1. Taniec ze Smokami, rozdział 8, Tyrion III.
  2. 2.0 2.1 Taniec ze Smokami, rozdział 67, Niszczyciel Królów.
  3. George R. R. Martin's A World of Ice and Fire, Loras Tyrell.
  4. Nawałnica Mieczy, rozdział 11, Jaime II.
  5. Nawałnica Mieczy, rozdział 67, Jaime VIII.
  6. Świat Lodu i Ognia,The Westerlands: House Lannister Under the Dragons..
  7. 7.0 7.1 Świat Lodu i Ognia,The Targaryen Kings: Aerys II..
  8. Uczta dla Wron, rozdział 24, Cersei V.
  9. Taniec ze Smokami, rozdział 6, Sługa Kupca.
  10. 10.0 10.1 Gra o Tron, rodział 56, Tyrion VII.
  11. Starcie Królów, rodział 65, Sansa VIII.
  12. Gra o Tron, rodział 3, Daenerys I.
  13. 13.0 13.1 Nawałnica Mieczy, rozdział 39, Arya VII.
  14. Uczta dla Wron, rozdział 27, Jaime III.