FANDOM

Robb Stark to najstarszy syn Eddarda Starka i Catelyn Tully, dziedzic Rodu Stark i Winterfell oraz północy. Nazywany Młodym Wilkiem zarówno przez przyjaciół, jak i wrogów.

Wygląd i charakterEdit

Robb Stark2

Rob z wyglądu przypomina bardziej Tullych niż Starków. Ma mocną budowę ciała, niebieskie oczy i kasztanowe włosy. Jest szybki i silny. Na początku serii ma 14 lat.

W wieku 16 lat wygląda już jak mężczyzna, wojna, którą prowadzi, wyostrzyła jego rysy. Jego kasztanowe włosy opadają do ramion, a na głowie nosi żelazną koronę ozdobioną mieczami.

Charakterem przypomina ojca. Jest honorowy i sprawiedliwy. Cateyn wielokrotnie zauważa, że nauczył się wiele od ojca, zwłaszcza w kwestii prowadzenia wojny, strategii, a także w sprawowaniu rządów.

Robbowi zawsze towarzyszy Szary Wicher, jego wilkor.

BiografiaEdit

DzieciństwoEdit

Robb został poczęty w Riverrun, w noc poślubną swoich rodziców - Lorda Eddarda Starka i Catelyn Tully. Jego ojciec ruszył na południe, walczyć w Rebelli Roberta, podczas gdy Catelyn pozostała w domu swego ojca aż do porodu. Po zakończeniu wojny Catelyn z małym Robbem wyruszyła do Winterfell.

Jako najstarszy syn wychowywał się w Winterfell jako dziedzic swojego ojca. Jego najbliższym towarzyszem zabaw był przyrodni brat, bękarci syn lorda Eddarda, Jon Snow. Wspólnie ćwiczyli walkę i bawili się w rycerzy. Pewnego razu usypali wspólnie górę śniegu nad bramą, by zrzucić ją na osobę, która będzie przechodzić dołem. Zauważył ich brat z Nocnej Straży, ale obiecał nic nikomu nie powiedzieć. Ostatecznie chłopcy zrzucili śnieg na Grubego Toma, najwolniejszego ze strażników Winterfell.

Po Rebelii Greyjoy'a w 289 AC, lord Eddard sprowadził do domu zakładnika, Theona Greyjoy'a, z którym Robb mocno się zaprzyjaźnił.

Gra o TronEdit

Robb bierze udział w egzekucji Gareda, dezertera z Nocnej Straży, a w drodze powrotnej do Winterfell znajduje w śniegu martwą wilkorzycę i miot jej szczeniaków. Każdy z rodzeństwa otrzymuje jednego wilkora, Robb swojego nazywa Szarym Wichrem.

Kiedy lord Eddard wyrusza na południe, aby zostać królewskim Namiestnikiem, Robb pozostaje w Winterfell, by pełnić obowiązki ojca.

Po śmierci króla Eddard Stark zostaje ogłoszony zdrajcą i wtrącony do lochu. Robb zwołuje swoich zaprzysiężonych lordów i wyrusza na południe, by pomóc Riverrun, w walce z plądrującymi Lannisterami i uwolnić ojca. Obowiązki lorda Winterfell przejmuje Bran.

Robb dowiaduje się o oblężeniu Riverrun, dowodzonym przez Jaime'ego Lannistera, a także o armii Tywina Lannistera na południu. Podejmuje sprytną decyzję o podzieleniu armii na dwie części. Jedną, pod dowództwem lorda Roose'a Boltona wysyła przeciwko Tywinowi, natomiast sam, z większą częścią wojsk przekracza rzekę w Bliźniakach. W zamian za pozwolenie na przekroczenie rzeki, lord Walder Frey domaga się paktu małżeńskiego - po zakończeniu wojny Robb ma poślubić wybraną przez siebie córkę Frey'a.

Robb odnosi zwycięstwo w Szepczącym Lesie, przerywając oblężenie Riverrun, a jednym z jego jeńców zostaje sam Jaime Lannister. Pojawia się szansa na wymianę jeńców - Jaime za Eddarda - i zakończenie konfliktu, ale król Joffrey rujnuje ją dokonując egzekucji lorda Winterfell. Robb zostaje obwołany przez swoich ludzi Królem Północy. Później lordowie dorzecza ogłaszają go również Królem Tridentu.

Starcie KrólówEdit

Robb Stark3

Król Robb Stark i Szary Wicher - by C.Griffin ©

Robb wysyła Theona Greyjoya na Żelazne Wyspy, żeby utworzyć sojusz z lordem Balonem. W zamian za pomoc w walce z Lannisterami, Żelazne Wyspy mają otrzymać niepodległość. Balon odrzuca natychmiast propozycję pokoju i sojuszu, planując zaatakować Północ, pozostawioną bez władcy i większości wojsk.

Robb wysyła również własną matkę, Catelyn Stark, na południe, by w pertraktować z najmłodszym bratem zmarłego króla Roberta - Renlym, który także obwołał się królem. Niestety, Catelyn nie jest w stanie nawiązać sojuszu ani z Renlym, ani z jego bratem Stannisem.

Robb wyrusza na zachód, by rozbić tworzącą się armię, pod dowództwem Stafforda Lannistera. Udaje mu się to w Bitwie pod Oxcross. Robb zdobywa kilka zamków, w tym Turnię, siedzibę rodu Westerling.

Nawałnica MieczyEdit

Robb pozostaje jakiś czas w Turni, gdzie leczy otrzymaną ranę. Tam otrzymuje informację o zdradzie Theona Greyjoy'a, zdobyciu Winterfell i śmierci swoich młodszych braci, Brana i Rickona. Pogrążony w żałobie ulega pocieszającej go Jeyne Westerling i odbiera jej dziewictwo. Aby ratować jej honor, następnego dnia natychmiast ją poślubia. Rozwściecza to towarzyszących mu Frey'ów, którzy natychmiast opuszczają szeregi Młodego Wilka. Robb złamał pakt małżeński zawarty z lordem Walderem, czym stracił poparcie jego rodu.

Po powrocie do Riverrun, Robb dowiaduje się, że jego matka, Catelyn Stark, uwolniła Jaimie'ego Lannistera, w zamian za obietnicę odzyskania córek - Sansy i Aryi. Robb traci przez to poparcie kolejnego rodu - Karstarków. Lord Rickard Karstark stracił dwóch synów w bitwie w Szepczącym Lesie. Obaj zginęli z ręki Jaime'ego. Rozwścieczony tym, iż Jaime uniknął sprawiedliwości i pchany żądzą zemsty za śmierć synów, Karstark wysyła swoich ludzi na poszukiwanie Królobójcy, a sam morduje jego młodych kuzynów - Tiona i Willema. Za te zbrodnie zostaje ścięty przez Robba.

Robb śmierć

Martwy Robb z głową wilkora, by Zippo514 ©

Potrzebując poparcia Frey'ów, Robb proponuje nowy pakt małżeński, tym razem swego wuja, Edmure'a, lorda Riverrun. Lord Walder Frey zgadza się, pod warunkiem, że Robb udzieli oficjalnych przeprosin, a Edmure poślubi natychmiast Roslin Frey, nie czekając na zakończenie wojny. Robb zostawia w Riverrun swą młodą żonę i wyrusza wraz z wujem i matką do Bliźniaków. Zabiera również całą armię, żeby natychmiast po ślubie ruszyć z nowymi siłami odzyskać Północ. Po drodze, obawiając się, że w razie jego śmierci Winterfell przypadnie Lannisterom (wie o śmierci braci i ślubie Sansy z Tyrionem Lannisterem, dyskutuje kwestię sukcesji ze swoją matką, ku jej niezadowoleniu oznajmiając, iż zamierza legitymizować swego przyrodniego brata, tak by to on został jego dziedzicem. Później przedstawia dokument wyznaczający następcę do podpisu kilku świadkom. (Wnioskując z wcześniejszej rozmowy Robba z Catelyn, można uznać iż dokument ten faktycznie ustanawia Jona Snow dziedzicem rodu Stark. Nie jest to jednak bezpośrednio potwierdzone. Nie wiadomo również, co stało się z dokumentem).

Robb dociera do Bliźniaków i składa przeprosiny za złamaną przysięgę. W trakcie uczty weselnej Frey'owie łamią prawo gościnności, wyrzynając gości. Robb ginie z ręki własnego zaprzysiężonego lorda, zdrajcy Roose'a Boltona. Oszalała z rozpaczy Catelyn podrzyna gardło Dzwoneczka, ograniczonego umysłowo wnuka lorda Frey'a i rozdziera skórę swojej twarzy paznokciami. Chwilę później zostaje zamordowana. Ciało Robba zostaje zbezczeszczone - do jego bezgłowego ciała zostaje doszyta głowa jego wilkora.

CytatyEdit

Przekonałem się, że miłość nie zawsze jest mądra. Często wiedzie nas do wielkich szaleństw, lecz mimo to słuchamy serca... bez względu na to, co nam nakazuje.

~ Nawałnica Mieczy, rozdział 14, Catelyn II.

SerialEdit

Robb Stark-Richard Madden

W serialu postać Robba Starka grana jest przez aktora Richarda Maddena. Robb występuje w trzech pierwszych sezonach serialu.

Serialowy Robb, podobnie jak jego rodzeństwo, jest o kilka lat starszy od swojego pierwowzoru. Jego wygląd odbiega nieco od typowej urody rodu Tullych.

Historia Robba została przedstawiona dość wiernie, za wyjątkiem jego małżeństwa. Robb żeni się z zupełnie inną osobą - w serialu nie pojawia się wcale Jeyne Westerling, zostaje zastąpiona postacią Talisy Maegyr. Ta zmiana w stosunku do książki zupełnie zmieniła charakter postaci. Robb, postać niezwykle honorowa, złamał przysięgę daną Walderowi Frey'owi, by uratować honor młodej kobiety szlachetnego urodzenia, której odebrał dziewictwo pozostając pod dachem jej ojca. W serialu cały ten wątek zastąpiony został wątkiem miłosnym pomiędzy Robbem a Talisą - kobietą nie należącą do żadnego rodu Westeros, zajmującą się rannymi żołnierzami. Rozwijające się stopniowo pomiędzy nimi uczucie doprowadza do ślubu - Robb zatem świadomie doprowadza do złamania przysięgi, mając ją za nic. Książkowy Robb pogrążony w rozpaczy po stracie braci uległ chwili zapomnienia w ramionach kobiety, którą "zbrukał". Jego silne poczucie obowiązku nie pozwoliłoby mu na rozwinięcie związku z kobietą taką jak Talisa, jednak to samo poczucie obowiązku sprawiło, iż chwila jednorazowego zapomnienia zmusiła go do natychmiastowego ślubu z Jeyne.

RodzinaEdit

Przypisy i UwagiEdit

Królowie i Królowe Westeros od Podboju Aegona
Targaryenowie, Królowie Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi Zasiadający na Żelaznym Tronie Aegon I (1–37)  · Aenys I (37–42)  · Maegor I (42–48)  · Jaehaerys I (48–103)  · Viserys I (103–129)  · Aegon II (129–131)  · Aegon III (131–157)  · Daeron I (157–161)  · Baelor I (161–171)  · Viserys II (171–172)  · Aegon IV (172–184)  · Daeron II (184–209)  · Aerys I (209–221)  · Maekar I (221–233)  · Aegon V (233–259)  · Jaehaerys II (259–262)  · Aerys II (262–283)
Rywale i pretendenci Aegon Nieukoronowany (42–43)  · Rhaenyra I (129–130)  · Viserys III (283–298)  · Daenerys I (298–obecnie)  · Aegon VI (300–obecnie)
Pretendenci Blackfyre'ów Daemon I (196)  · Daemon II (196–?)  · Haegon I (?–219)  · Daemon III (219–236)  · Maelys I (?–260)
Domniemani bękarci pretendenci Gaemon Jasnowłosy (130)  · Trystane Truefyre (130)
Baratheonowie, Królowie Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi Zasiadający na Żelaznym Tronie Robert I (283–298)  · Joffrey I (298–300)  · Tommen I (300–obecnie)
Rywale i pretendenci Stannis I (298–obecnie)  · Renly I (298–299)
Ruchy niepodległościowe Król Burzy Lyonel Baratheon (nie wiadomo, pomiędzy 239 a 245)
Królowie Żelaznych Wysp Qhorin Volmark (-2–2)  · Lodos (-2–2)  · Lodos Dwukrotnie Utopiony (37)  · Balon IX Greyjoy (289)
Greyjoy'owie, Królowie Wysp i Północy Balon IX (299)  · Euron III (300–obecnie)
Król Północy
Król Tridentu
Robb Stark (299)
Król Góry i Doliny Jonos Arryn (37)