FANDOM

Ród Tully z Riverrun
Tully herb
Herb Srebrny pstrąg skaczący na czerwono-niebieskim polu
Dewiza Rodzina, Obowiązek, Honor
Siedziba Wygnani
(poprzednio Riverrun)
Obecny lord Edmure Tully (w niewoli)
Region Dorzecze
Tytuł Lord Riverrun
Najwyższy Lord Tridentu
Dziedzic nienarodzone dziecko Roslin Frey
Zwierzchnik Ród Baratheon z Królewskiej Przystani (poprzednio);
Ród Baelish

Ród Tullych z Riverrun to jeden z wielkich rodów w Westeros. Ich starożytną siedzibą jest Riverrun. Na początku sagi Pieśń Lodu i Ognia Lord Hoster Tully jako Najwyższy Lord Tridentu włada Dorzeczem.

W herbie ród ten ma srebrnego pstrąga skaczącego na polu w niebiesko-czerwone pasy. Ich dewiza brzmi: "Rodzina, Obowiązek, Honor". Wielu członków tego rodu ma kasztanowe włosy, błękitne oczy i wysokie kości policzkowe.

KulturaEdit

Choć w Riverrun zachował się Boży gaj, ród Tullych wyznaje wiarę w Siedmiu.[1]

Zgodnie ze zwyczajami pogrzebowymi tego rodu, zmarłego umieszcza się na niewielkiej łodzi i opuszcza na wody Tridentu. Kiedy łódź odpłynie kawałek dalej, podpalana jest płonącą strzałą.[2]

HistoriaEdit

Przed Podbojem AegonaEdit

Ród Tullych jest bardzo stary, sięga czasów Ery Herosów i wywodzi się od Pierwszych Ludzi.

W czasach Inwazji Andalów Ser Edmure Tully i jego synowie byli sprzymierzeńcami Tristifera IV Mudda, który był wówczas Królem Dorzecza. Jednak po śmierci króla złożyli hołd Armisteadowi Vance w zamian za co syn Edmure'a, Axel Tully, otrzymał ziemie w miejscu połączenia rzek: Czerwone Widły i Kamienny Nurt, gdzie wybudował Riverrun.[3]

W przeciwieństwie do wielu wielkich rodów, ród Tullych choć potężny, nigdy nie władał własnym królestwem. Często jednak bronił Dorzecza przed Królom Skały. Lord Elston Tully zginął wspierając Lorda Rodericka Blackwooda przeciwko królowi Humfrey I Teague. Lord Tommen Tully bezskutecznie wspierał Lady Agnes Blackwood przeciwko Harwynowi Hoare, Królowi Żelaznych Wysp.[4]

Panowanie TargaryenówEdit

Tully rycerze Martina Pilcerova

Rycerze Tullych - by Martina Pilcerova. © Fantasy Flight Games.

W trakcie Podboju Aegona ród Tullych wzrósł na znaczeniu. Lord Edmyn Tully poprowadził zbuntowanych lordów Dorzecza, którzy opuścili króla Harrena Czarnego, by dołączyli do Aegona Zdobywcy.[5] Po spaleniu Harrenhal, Edmyn otrzymał władzę nad Dorzeczem jako Najwyższy Lord Tridentu. Jedna z jego córek poślubiła Lorda Quentona Qoherysa z Harrenhal, podczas gdy sam Edmyn przez dwa lata służył jako Namiestnik króla Aegona I.[6][3]

Król Aenys I Targaryen polegał na Tullych podczas rebelii Harrena Czerwonego. Król Maegor I Targaryen otrzymał wsparcie Tullych i Harrowayów w walce z księciem Aegonem. Później Tully poparli księcia Jaehaerysa przeciwko Maegorowi.[3]

W roku 101 AC, w trakcie Wielkiej Rady wybierającej następcę króla Jaehaerysa I, Lord Grover Tully pierwszeństwo do korony przyznał księciu Viserysowi, a nie Laenorowi Velaryonowi.[3]

Ród Tullych pozostał lojalny wobec Targaryenów również w trakcie Rebelii Blackfyre'ów.[3]

Przed wydarzeniami z książekEdit

Tully Septon

Septon Tullych - by Nacho Molina. © Fantasy Flight Games.

Mając na uwadze podatność Dorzecza na wrogie inwazje, lord Hoster Tully szukał korzystnych sojuszy. Próbował ożenić swojego brata Bryndena, bohatera Wojny Dziewięciogroszowych Królów, z Bethany Redwyne. Niestety Brynden nie zamierzał się zgodzić na to małżeństwo. Wywołało to wieloletni spór między braćmi, a Brynden zyskał przydomek "Czarna Ryba".[7]

Lord Hoster przyjął pod swój dach wychowanka, Petyra Baelisha, syna pomniejszego lorda z Paluchów. Petyr zakochał się w starszej córce lorda Hostera, Catelyn. Był jednak zbyt nisko urodzony, aby móc zostać jej mężem. Odtrącony pocieszenie znalazł w ramionach młodszej siostry - Lysy, której odebrał dziewictwo, choć na małżeństwo z nią również nie mógł liczyć.[8]

Lord Hoster chętnie przyjął ofertę małżeńską lorda Tywina Lannistera dotyczącą ślubu ich dzieci - Jaimego i Lysy. Niespodziewane wstąpienie Jaimego do Gwardii Królewskiej przerwało te plany, a ponowna oferta lorda Tywina, tym razem dotycząca jego syna Tyriona została odrzucona.[9][10]

Starsza córka, Catelyn, miała zostać wydana za Brandona Starka, dziedzica Winterfell. Te małżeńskie plany również nie doszły do skutku, ponieważ Brandon został zabity przez Szalonego Króla. Wybuchła Rebelia Roberta Baratheona, którą ród Tullych wsparł swoimi siłami przeciwko panującemu rodowi Targaryenów.

Ostatecznie córki lorda Hostera zostały wydane za lorda Eddarda Starka (Catelyn) i lorda Jona Arryna (Lysa). Brynden Tully wyruszył z Lysą do Doliny Arrynów.

Gra o TronEdit

Riverrun by Feliche

Riverrun - starożytna siedziba rodu Tullych - by Feliche.

Lord Hoster Tully jest starym, schorowanym człowiekiem. Nie opuszcza swojego łoża. Jego obowiązkami zajmuje się syn i dziedzic Edmure.[11]

Po niespodziewanej śmierci swojego męża lorda Jona Arryna, Lady Lysa wysyła zaszyfrowaną wiadomość swojej siostrze Catelyn. Twierdzi, że jej męża zabili Lannisterowie.[12]

Po napaści na swojego syna Brana, Catelyn wyrusza do Królewskiej Przystani, gdzie spotyka Petyra Baelisha, który wychowywał się pod dachem jej ojca. Petyr twierdzi, że sztyle, którym próbowano zabić Brana należał do niego, ale przegrał go w zakładzie z Tyrionem Lannisterem.[13]

W drodze powrotnej Catelyn spotyka Tyriona w karczmie na rozdrożu i bierze go w niewolę.[14] Prowadzi go do Orlego Gniazda, gdzie rezyduje jej siostra Lysa. W próbie walki czempion Tyriona zwycięża i Lannister zostaje puszczony wolno.[11]

Lord Tywin Lannister w odwecie za porwanie syna wysyła ser Gregora Clegane i jego ludzi, by spustoszył kilka wiosek w Dorzeczu. Ród Tullych wysyła ocalałych do stolicy, by uzyskać królewską sprawiedliwość,[15] jednocześnie gromadząc siły na granicy z krainami zachodu. W Bitwie pod Złotym Zębem armia Tullych zostaje rozgromiona przez Jaimego Lannistera, który następnie dokonuje oblężenia Riverrun i bierze w niewolę Edmure'a.[16]

W międzyczasie król Joffrey Baratheon wzywa lorda Hostera i jego syna Edmure'a, by stawili się w Królewskiej Przystani i złożyli mu hołd. W przeciwnym wypadku zostaną uznani za zdrajców i pozbawieni tytułów oraz ziem.[17]

Lysa odmawia włączenia wojsk Arrynów do walki z Lannisterami.[18] Brynden Czarna Ryba oburzony jej postawą, dołącza do Catelyn i jej syna Robba, który wyruszył na południe, by bronić Riverrun.[18]

Rob Stark wykazuje się świetnym zmysłem taktycznym, wywabia Jamiego Lannistera i wciąga go w Bitwę w Szepczącym Lesie, gdzie udaje mi się go pojmać.[19] Następnie w niespodziewanym ataku przełamuje oblężenie Riverrun i odbija Edmure'a Tully w Bitwie Obozów. Robb zostaje ogłoszony Królem Północy oraz Tridentu w wielkiej sali Riverrun.[20][21]

Starcie KrólówEdit

Ser Brynden Tully godzi się ze swym umierającym bratem, lordem Hosterem[22] i wyrusza z królem Robbem przeciwko krainom zachodu.[23]

Catelyn wyrusza na południe, by paktować z królem Renlym w Gorzkim Moście. Renly zgadza się połączyć siły tylko i wyłącznie pod warunkiem, że Robb złoży mu hołd i zrezygnuje z własnej korony.[24] Zostaje jednak zamordowany w tajemniczych okolicznościach.[25]

Catelyn powraca do Riverrun z Brienne. Jej brat Edmure Tully przyjął za swoje mury wieśniaków z okolicznych wiosek, by obronić ich przed atakami. To mocno uszczupliło zapasy Tullych.[23]

W Riverrun Catelyn otrzymuje wiadomość o śmierci swoich synów - Brana i Rickona. To sprawia, że wypuszcza z lochów Jaimego Lannistera i wysyła go do Królewskiej Przystani, by wypuścił jej córki Sansę i Aryę.[26]

Po Bitwie nad Czarnym Burtem, za zasługi w osiągnięciu paktu pomiędzy Tyrellami a Lannisterami i Baratheonami, król Joffrey Baratheon mianuje lorda Petyra Baelisha - Najwyższym Lordem Tridentu. W miejsce lorda Hostera Tully, który jako zdrajca został oficjalnie pozbawiony ziem i tytułów.[27]

Nawałnica MieczyEdit

W swoich ostatnich dniach życia lord Hoster Tully w majakach zdradza, iż żałuje, że kazał Lysie usunąć dziecko Petyra. Gdy umiera towarszyszą mu Edmure i Catelyn, ale jego wezwania Lysy pozostają bez odpowiedzi. Po jego śmierci lordem Riverrun zostaje Edmure.[2]

Robb Stark powraca do Riverrun ze świeżo poślubioną Jeyne Westerling. Małżeństwo to zniszczyło pakt z lordem Walderem Frey. Aby uratować sojusz, Edmure zgadza się poślubić córkę Freya, Roslin.[2] Ser Brynden Tully pozostaje w Riverrun, gdy lord Edmure i król Stark wyruszają do Bliźniaków.[28]

Ślub Edmure'a zmienia się w Krwawe Gody, gdy Freyowie i Boltonowie obracają się przeciwko Tullym i Starkom. Edmure jako jedyny pozostaje przy życiu. Nagie ciało Catelyn zostaje wrzucone do rzeki.[29][30] Lord Edmure pozostaje w niewoli, a Riverrun i należące do niego ziemi i dobra, otrzymał nowo utworzony Ród Freyów z Riverrun. Chociaż tytuł Najwyższego Lord Tridentu pozostaje w rękach Petyra Baelisha.[31]

Lysa Tully podróżuje do siedziby Baelishów, gdzie wychodzi za lorda Petyra.[32] Po konfrontacji ze swoją siostrzenicą Sansą w Orlim Gnieździe, ginie gdy jej mąż zrzuca ją przez Księżycowe Drzwi.[8]

Zwłoki Catelyn zostają wyciągnięte z rzeki przez Nymerię, wilkora jej córki Aryi. Zostają znalezione przez Bractwo bez Chorągwi i wskrzeszone przez Thorosa z Myr. Catelyn, znana od tej pory jako "Pani Kamienne Serce", staje się żądną zemsty przywódczynią Bractwa, mordującą wszystkich Freyów i Lannisterów jacy wejdą jej w drogę.[33]

Uczta dla WronEdit

Podczas Oblężenia Riverrun ser Brynden Tully, który wciąż kontroluje zamek, otrzymuje dzienne pogróżki, że jego bratanek lord Edmure Tully zostanie powieszony.[34] Kiedy na miejsce przybywa Jaime Lannister nie udaje mu się przekonać Bryndena do poddania się. Grozi zatem Edmure'owi, że jeśli nie pomoże w zakończeniu oblężenia, jego nowo narodzone dziecko zostanie wystrzelone z katapulty w stronę zamku.[35] Edmure przekonuje swoich ludzi do poddania zamku. Brynden ucieka w nieznane. Edmure ma pozostać dobrze traktowanym więźniem w Casterly Rock.[36]

Pani Kamienne Serce wywiera zemstę na każdym, kto mógł mieć związek z Krwawymi Godami. Nakazuje egzekucję Brienne Tarth, którą schwytała jej grupa.[37]

Taniec ze SmokamiEdit

Lord Tytos Blackwood jest ostatnim z lordów Dorzecza, który pozostał wierny Tullym. Koniec oblężenia Raventree Hall zostaje wynegocjowany przez Jaimego Lannistera. Miejsce pobytu Bryndena Tully pozostaje nieznane.[38]

Ród Tullych pod koniec trzeciego stuleciaEdit

Znani członkowie rodu Tullych w czasie wydarzeń opisanych w serii Pieśń Lodu i Ognia:

Hoster
 
Minisa
Whent

Brynden

Syn
zmarły w porodzie
 
Syn
zmarły w porodzie
 
Catelyn
 
Eddard
Stark
 
Jon
Arryn
 
Lysa
 
Petyr
Baelish
 
Edmure
 
Roslin
Frey
 
Syn
zmarły w porodzie

Ród Stark

Ród Arryn

Domownicy, służba Edit

Historyczni członkowie roduEdit

Zaprzysiężone rodyEdit

Rody, które podlegały bezpośrednio Tullym do momentu pozbawienia ich ziem i tytułów przez króla Joffreya.

Blackwood Ród Blackwood z Raventree Hall.

Bracken Ród Bracken z Kamiennego Płotu.

Darry Ród Darry z Darry.

Frey Ród Frey z Przeprawy.

Mallister Ród Mallister z Seagardu.

Mooton Ród Mooton ze Stawu Dziewic.

Piper Ród Piper z Pinkmaiden.

Ryger Ród Ryger z Willow Wood.

Vance Atranta Ród Vance z Atranty.

Vance Wayfarer's Rest Ród Vance z Wayfarer's Rest.

Whent Ród Whent z Harrenhal.

Przypisy i uwagiEdit

  1. Gra o Tron, rodział 2, Catelyn I.
  2. 2.0 2.1 2.2 Nawałnica Mieczy, rozdział 35, Catelyn IV.
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 Świat Lodu i Ognia,The Riverlands: House Tully.
  4. Świat Lodu i Ognia,The Riverlands.
  5. Gra o Tron, Dodatek.
  6. Świat Lodu i Ognia,The Reign of the Dragons: The Conquest.
  7. Gra o Tron, rodział 45, Eddard XII.
  8. 8.0 8.1 Nawałnica Mieczy, rozdział 80, Sansa VII.
  9. Nawałnica Mieczy, rozdział 11, Jaime II.
  10. Nawałnica Mieczy, rozdział 19, Tyrion III.
  11. 11.0 11.1 Gra o Tron, rodział 40, Catelyn VII.
  12. Gra o Tron, rodział 6, Catelyn II.
  13. Gra o Tron, rodział 18, Catelyn IV.
  14. Gra o Tron, rodział 28, Catelyn V.
  15. Gra o Tron, rodział 43, Eddard XI.
  16. Gra o Tron, rodział 56, Tyrion VII.
  17. Gra o Tron, rodział 57, Sansa V.
  18. 18.0 18.1 Gra o Tron, rodział 55, Catelyn VIII.
  19. Gra o Tron, rodział 63, Catelyn X.
  20. Gra o Tron, rodział 69, Tyrion IX.
  21. Nawałnica Mieczy, rozdział 71, Daenerys VI.
  22. Starcie Królów, rodział 7, Catelyn I.
  23. 23.0 23.1 Starcie Królów, rodział 39, Catelyn V.
  24. Starcie Królów, rodział 22, Catelyn II.
  25. Starcie Królów, rodział 33, Catelyn IV.
  26. Starcie Królów, rodział 55, Catelyn VII.
  27. Starcie Królów, rodział 65, Sansa VIII.
  28. Nawałnica Mieczy, rozdział 45, Catelyn V.
  29. Nawałnica Mieczy, rozdział 51, Catelyn VII.
  30. Nawałnica Mieczy, rozdział 58, Tyrion VII.
  31. Nawałnica Mieczy, rozdział 72, Jaime IX.
  32. Nawałnica Mieczy, rozdział 68, Sansa VI.
  33. Nawałnica Mieczy, Epilog.
  34. Uczta dla Wron, rozdział 33, Jaime V.
  35. Uczta dla Wron, rozdział 38, Jaime VI.
  36. Uczta dla Wron, rozdział 44, Jaime VII.
  37. Uczta dla Wron, rozdział 42, Brienne VIII.
  38. Taniec ze Smokami, rozdział 48, Jaime I.