FANDOM

POV to skrót z ang. "Point of view" co oznacza "punkt widzenia". Jest to charakterystyczny dla serii Pieśń Lodu i Ognia styl, polegający na tym, że kolejne rozdziały książki pisane są z perspektywy różnych osób.

Narracja zawsze prowadzona jest w trzeciej osobie, ale dany rozdział pisany jest zawsze z perspektywy danej postaci. Dzięki temu czytelnik "widzi" i "doświadcza" to samo co ta osoba. Poznaje myśli danej postaci, a poprzez wspomnienia może dowiedzieć się faktów z przeszłości. Nie ma natomiast wglądu w myśli innych osób i wydarzenia, które dzieją się gdzie indziej (chyba że postać się o nich dowiaduje). Rozdziały pisane są z punktu widzenia różnych osób, część postaci ma swoje rozdziały od samego początku, inne dochodzą w trakcie, jeszcze inne pojawiają się tylko raz. Dzięki temu historia, która została opowiedziana jest wielowymiarowa.

Rodzaje postaci POVEdit

Postacie, które posiadają rozdziały opowiedziane ze swojego punktu widzenia, można podzielić na trzy szerokie kategorie:

  • Prolog/epilog - Wszystkie dotychczas opublikowane książki posiadają prolog, natomiast epilog pojawił się jedynie w Nawałnicy Mieczy i Tańcu ze Smokami. Postacie z prologów i epilogów są postaciami jednorazowymi. Są to różne postacie, które zwykle pod koniec swojego rozdziału giną.
  • Główne - są to postacie, które posiadają wiele rozdziałów z własnego punktu widzenia. Są (z kilkoma wyjątkami) nazwane po prostu imieniem danej postaci.
  • Poboczne - rozdziały z punktu widzenia pobocznych postaci pojawiły się w Uczcie dla Wron. Różnią się od rozdziałów głównych postaci tym, że posiadają raczej opisową nazwę niż imię postaci.

Postacie POVEdit

GłówneEdit

PoboczneEdit

PrologEdit

Postacie z prologu zawsze giną na końcu swojego rozdziału

EpilogEdit

Postacie z epilogu zawsze giną na końcu swojego rozdziału

Rozdziały w książkachEdit

Gra o TronEdit

Starcie KrólówEdit

Nawałnica MieczyEdit

Uczta dla WronEdit

Taniec ze SmokamiEdit

Wichry ZimyEdit

Dotychczas potwierdzone