FANDOM

Północ

Północ to jeden z regionów Westeros, największa i najbardziej wysunięta na północ część Siedmiu Królestw. Dawniej niezależne królestwo rządzone przez Królów Północy z rodu Starków z Winterfell.

Północ jako region na południu kończy się Szyją, od zachodu sięga do Morza Zachodzącego Słońca, a od wschodu do Wąskiego Morza. W stronę północną władza Starków kończy się na Darze, kontrolowanym przez Nocną Straż.

Bękarty wychowywane na Północy przyjmują zwyczajowo nazwisko Snow.

GeografiaEdit

Północny zamek Alyn Spiller
Zobacz również: Miejsca na Północy.

Północ rozciąga się na olbrzymim obszarze. Jest to największy z regionów Westeros, ale niezbyt zaludniony. Duża część regionu to lasy, góry i wzgórza, wśród których gdzieniegdzie rozsiane są wioski czy twierdze. Klimat jest chłodny, czasem śnieg pojawia się w ciągu lata, natomiast zimy są bardzo surowe.

Winterfell, starożytna siedziba Starków, to duży zamek położony w centralnej części tego regionu. Olbrzymi Wilczy Las, największy las w Siedmiu Królestwach, rozciąga się na północny-zachód, aż do Zatoki Lodowej i Przylądku Morskiego Smoka. Siedziba rodu Gloverów, zamek Deepwood Motte, leży w zachodniej części Wilczego Lasu. Ród Mormont włada Niedźwiedzią Wyspą w Zatoce Lodowej. Północne góry rozciągają się od Wilczego Lasu aż do Muru i zamieszkane są przez Północne klany.

Na południe od Wilczego Lasu są wzgórza i jeziora. Przy największym z jezior znajduje się Torrhen's Square, siedziba rodu Tallhart. Dalej na zachód jest wybrzeże Morza Zachodzącego Słońca, na którym znajdują się rybackie wioski.

Południowa część tego regionu to bagna i trzęsawiska, zamieszkane przez wyspiarzy, którym przewodzi Ród Reed ze Strażnicy nad Szarą Wodą. Południowa granica regionu to Szyja, czyli wąski przesmyk prowadzący dalej na południe, do regionu Dorzecza, w którym umiejscowiona jest Fosa Cailin broniąca dostępu na Północ od południa.

Na wschód od Fosy Cailin płynie rzeka Biały Nóż, a u jej ujścia znajduje się Biały Port - siedziba rodu Manderlych. Dalej na północny-wschód jest Dreadfort, siedziba rodu Boltonów. Najdalej wysunięte na wschód są ziemie rodu Karstarków, a na północ Umberów.

Północną granicę wyznacza Mur chroniący ten region, ale i całe Westeros przed zagrożeniami Zza Muru.

MieszkańcyEdit

Ludize Północy

Większość ludzi z północy to potomkowie Pierwszych Ludzi, pomimo iż od wieków wiążą się z potomkami Andalów z południa. Pierwsi Ludzie posługiwali się starym językiem, ale na północy został on wyparty przez język wspólny. Południowcy i Żelaźni Ludzie często nazywają ludzi z północy "wilkami".

Ludzie żyjący na północy są twardzi i praktyczni. Nie przywiązują takiej wagi do dworskich zwyczajów jak ludzie z południa. Za to mocno przestrzegają praw gościnności. Nie zapominają wyrządzonych krzywd czy zniewag, mówiąc że "Północ pamięta".

Niektórzy mieszkańcy północy żyją w odległych i izolowanych zakątkach tego regionu. Ich społeczności bardziej przypominają klany i plemiona niż rody i mieszczaństwo. Pozostają jednak wierni Starkom z Winterfell.

Większość mieszkańców Północy czci Starych Bogów i modli się do nich w Bożych Gajach pod drzewem sercem, choć są i takie rody, które wyznają Wiarę Siedmiu. Z przyczyn religijnych na Północy jest stosunkowo niewielu rycerzy. Każdy rycerz zostaje namaszczony w imię Siedmiu. Dlatego wyznawcy Starych Bogów nie decydują się na zostanie rycerzami.

KlimatEdit

Klimat panujący na Północy jest surowy. Lata są ciepłe, choć zdarzają się czasem opady śniegu. Zwłaszcza pod koniec tej pory roku. Kiedy nadchodzi jesień, lordowie zaczynają gromadzić żywność i obniżać zużywane na bieżąco racje.

Zimy trwają tam dłużej niż na południu. Są bardzo mroźne z wielkimi opadami śniegu. Wielu ludzi ginie z głodu i nie dożywa wiosny.

HistoriaEdit

Era śwituEdit

Niemal wszyscy ludzie Północy to potomkowie Pierwszych Ludzi, którzy osiedlili się tam niemal 12,000 lat wcześniej. Niewiele wiadomo o tamtych czasach, zachowały się jedynie runy wydrążone w starych kamieniach i kurhany Pierwszych Ludzi. Gdzieniegdzie można natknąć się na ruiny fortów, a także kręgi czardrzew.

Królowie ZimyEdit

Winterfell by feliche

Około 8,000 lat temu nastąpiła Długa Zima, w trakcie której zaatakowali Inni. To wydarzenie ukształtowało Północ i doprowadziło do powstania Muru, Nocnej Straży. Winterfell i pierwszych Królów Zimy z rodu Starków.

Kiedy Andalowie najechali Westeros, Królowie Zimy odpierali ich w Fosie Cailin. Północ była jedynym królestwem, które im się oparło.

Panowanie TargaryenówEdit

Starkowie poprowadzili Północ na wojnę podczas Podboju Aegona. Jednak po wydarzeniach na Polu Ognia król Torrhen Stark zdecydował poddać się Aegonowi Zdobywcy niż zmierzyć się ze smokami. Północ została włączona w obręb królestwa Targaryenów. Starkowie z królów Północy stali się lordami Winterfell i Namiestnikami Północy, podległymi Targaryeńskim władcom zasiadającym na Żelaznym Tronie.

Za panowania króla Jahaerysa I Targaryena, na prośbę królowej Alysanne, Nocnej Straży przyznano Nowy Dar.

Podczas Tańca Smoków ród Starków poparł czarnych. Lord Roderick Dustin poprowadził na południe dwa tysiące północnych żołnierzy, znanych jako Zimowe Wilki. Lord Cregan Stark poprowadził olbrzymią armię do Królewskiej Przystani, gdzie na krótko objął stanowisko Królewskiego Namiestnika.

Rebelia RobertaEdit

W trakcie Rebelii Roberta znaczną część sił rebelianckich stanowili ludzie z północy, pod przewodnictwem lorda Eddarda Starka. Przyczyną wybuchu rebelii stała się śmierć lorda Rickarda Starka i Brandona Starka - ojca i brata Eddarda, z rąk Szalonego Króla.

Gra o TronEdit

Na Północ przybywa król Robert Baratheon, by zaoferować swemu dawnemu przyjacielowi, Eddardowi Starkowi, lordowi Winterfell, pozycję Królewskiego Namiestnika. Kiedy po śmierci króla lord Eddard zostaje aresztowany, jego najstarszy syn Robb Stark zwołuje chorągwie i wyrusza na południe z większą częścią sił Północy. Po śmierci lorda Eddarda, Robb zostaje obwołany Królem Północy.

Starcie KrólówEdit

Robb Stark pozostaje na południu, dlatego obowiązki lorda Winterfell na Północy pełni jego młodszy brat Bran Stark. Wykorzystując fakt, iż w Winterfell zasiada chłopiec, a większość lordów i zdolnych do walki mężczyzn pozostaje na wojnie na południu, Żelaźni ludzie atakują Północ i zajmują Deepwood Motte, Torrhen's Square oraz Fosę Cailin. Theon Greyjoy, który wychowywał się u Starków zdobywa Winterfell. Bracia Bran i Rickon Stark zostają oficjalnie uznani za martwych. Bękarci syn lorda Roose'a Boltona, Ramsay Snow, zdradza wiernych obrońców Winterfell, morduje ich i odbija Winterfell, po czym podpala je, zwalając winę na Żelaznych ludzi. Stolica Północy zostaje splądrowana i spalona.

Nawałnica MieczyEdit

Robb Stark, pierwszy od trzystu lat Król Północy, zamierza wrócić ze swą armią na Północ, by odbić ją z rąk Żelaznych ludzi. Zostaje jednak zdradzony przez Freyów oraz Boltonów i zamordowany podczas Krwawych Godów. Wraz z nim ginie większość armii Północy, w tym wielu szlachetnie urodzonych. W zamian za tę zdradę Roose Bolton zostaje mianowany nowym Namiestnikiem Północy.

Na Mur przybywa król Stannis Baratheon, by pomóc Nocnej Straży pokonać armię dzikich, pod przywództwem Mance'a Raydera.

Uczta dla WronEdit

Lord Roose Bolton zbiera armię do powrotu na Północ, podczas gdy jego syn Ramsay przygotowuje się d ataku na Fosę Cailin od północy.

Taniec ze SmokamiEdit

Ramsay Snow, za pomocą podstępu i Fetora zdobywa Fosę Cailin, dzięki czemu jego ojciec Roose Bolton może wrócić z armią na Północ. Jego władza jako Namiestnika Północy nie jest zbyt pewna, wielu lordów Północy straciło krewnych podczas Krwawych Godów. Niektórzy spiskują za jego plecami, między innymi Lord Wyman Manderly, który potajemnie wysyła Davosa Seaworth, po Rickona Stark, który według Wexa (byłego giermka Theona Greyjoya) ukrywa się na Skagos.

Bękarci syn lorda Roose'a zostaje zatwierdzony jako jego pełnoprawny dziedzic i otrzymuje nazwisko Bolton. Aby legalnie objąć władzę nad Winterfell, żeni się z fałszywą Aryą Stark (którą udaje Jeyne Poole).

Król Stannis Baratheon pozyskuje ludzi z północnych klanów i odbija Deepwood Motte z rąk Żelaznych ludzi. Pozyskuje również Karstarów, choć ci planują go zdradzić. Stannis i jego armia przez miesiąc przedzierają się w niemal nieustającej śnieżycy przez Wilczy las w stronę Winterfell.

RodyEdit

Nieznany Ród

Ród Amber
Nieznany Ród

Ród Ashwood
Nieznany Ród

Ród Blackmyre
Blackwood herb
Ród Blackwood
z Wilczego Lasu
Nieznany Ród

Ród Boggs
Nieznany Ród

Ród Bole
Bolton herb
Ród Bolton
z Dreadford
Nieznany Ród

Ród Branch
Burley herb

Ród Burley
Cassel herb

Ród Cassel
Cerwyn herb
Ród Cerwyn
z Cerwyn
Condon herb

Ród Condon
Nieznany Ród

Ród Cray
Crowl herb

Ród Crowl
Dustin herb
Ród Dustin
z Barrowton
Fenn herb

Ród Fenn
Nieznany Ród

Ród Fisher
Nieznany Ród
Ród Flint
z Breakstone Hill
Flint herb (Palec Flinta)
Ród Flint
z Palca Flinta
Nieznany Ród
Ród Flint
z gór
Flint herb (Wdowia Strażnica)
Ród Flint
z Wdowiej Strażnicy
Nieznany Ród

Ród Forrester
Nieznany Ród

Ród Frost
Glover herb
Ród Glover
z Deepwood Motte
Nieznany Ród

Ród Greengood
Nieznany Ród

Ród Greenwood
Nieznany Ród
Ród Greystark
z Wilczego Barłogu
Harclay herb

Ród Harclay
Nieznany Ród

Ród Holt
Nieznany Ród

Ród Long
Hornwood herb
Ród Hornwood
z Hornwood
Ironsmith herb

Ród Ironsmith
Karstark herb
Ród Karstark
z Karholdu
Lake herb

Ród Lake
Liddle herb

Ród Liddle
Lightfoot herb

Ród Lightfoot
Locke herb
Ród Locke
ze Starego Zamku
Magnar herb
Ród Magnar
z Kingshouse
Manderly herb
Ród Manderly
z Białego Portu
Marsh herb

Ród Marsh
Mollen herb

Ród Mollen
Mormont Ród
Ród Mormont
z Niedźwiedziej Wyspy
Moss herb

Ród Moss
Norrey herb

Ród Norrey
Overton herb

Ród Overton
Nieznany Ród

Ród Peat
Poole herb

Ród Poole
Nieznany Ród

Ród Quagg
Nieznany Ród

Ród Redbeard
Reed herb
Ród Reed
ze Strażnicy nad Szarą Wodą
Nieznany Ród
Ród Ryder
z Rills
Ryswell herb
Ród Ryswell
z Rills
Slate herb
Ród Slate
z Blackpool
Stane herb
Ród Stane
z Driftwood Hall
Herb Stark
Ród Stark
z Winterfell
Stout herb
Ród Stark
z Goldgrass
Tallhart herb
Ród Tallhart
z Torrhen's Square
Thenn herb

Ród Thenn
Nieznany Ród

Ród Towers
Umber Ród
Ród Umber
z Ostatniego Domostwa
Waterman herb

Ród Waterman
Wells herb

Ród Wells
Whitehill herb

Ród Whitehill
Nieznany Ród
Ród Woodfoot
z Niedźwiedziej Wypsy
Nieznany Ród

Ród Woods
Woolfield herb

Ród Woolfield
Wull Ród

Ród Wull