Mance Rayder
Nocna Straż.png
Nocna Straż.png
Mance Rayder.jpg
Tytuły Król Za Murem
Przynależność wolny lud Za Murem
Narodziny Za Murem
Żona Dalla
W książkach
Gra o Tron (wspomniany)
Starcie Królów (wspomniany)
Nawałnica Mieczy
Uczta dla Wron (wspomniany)
Taniec ze Smokami

Mance Rayder był człowiekiem z Nocnej Straży, ale złamał śluby i zdezerterował. Dzięki swojej charyzmie zyskał olbrzymie wpływy wśród wolnych ludzi i został okrzyknięty Królem Za Murem.

Wygląd i charakter[edit | edit source]

Mance to szczupły mężczyzna przeciętnego wzrostu.[1] Jego długie brązowe włosy w większości posiwiały[2][3] Ma ostre rysy twarzy i brązowe przenikliwe oczy.[2]

Mance uwielbia śpiew i muzykę, a zwłaszcza pieśni dzikich. Ma również słabość do kobiet.[4]

Na czarną kolczugę narzuca stary płaszcz z czarnej wełny, z łatami z czerwonego jedwabiu z Asshai. Nosi hełm z brązu i żelaza, z dwoma kruczymi skrzydłami na skroniach.[5][6]

Choć został okrzyknięty Królem Za Murem, nie nosi korony ani berła.[2][5] Jego namiot zszyty jest ze skór białych niedźwiedzi, a na jego szczycie znajduje się poroże wielkiego łosia.[2][6]

Biografia[edit | edit source]

Młodość[edit | edit source]

Rodzicami Mance'a byli brat z Nocnej Straży i kobieta z wolnych ludzi[7] Mance był małym dzieckiem, kiedy jego grupa została pokonana i zgładzona przez braci z Nocnej Straży. Bracia zabrali go i wychowali jako swojego.[4]

Mance został zwiadowcą w Wieży Cieni, a po powrocie ze swych patroli Za Murem zwykle śpiewał pieśni Baela Barda.[4]

Kiedy Lord Dowódca Qorgyle wybrał się z wizytą do Winterfell, by spotkać się z lordem Eddardem Starkiem, Mance był jednym z eskortujących go strażników. Poznał wówczas bardzo młodego Robba STarka i Jona Snow[2]

Podczas jednego ze swych wypadów zwiadowczych za Mur, został zaatakowany przez cieniokota. Jego rany wyleczyła dzika kobieta. Naprawiła również jego potargany czarny płaszcz, wypełniając ubytki łatami z cennego czerwonego jedwabiu z Asshai. Bracia z Nocnej Straży ubierają się na czarno, dlatego po powrocie na Mur Ser Denys Mallister nakazał mu wymienić płaszcz z czerwonymi łatami na nowy. To naruszenie wolności sprawiło, iż Mance porzucił Wieżę Cieni i zamieszkał wśród wolnych ludzi.[4]

Od tej pory kolejne lata spędził na jednoczeniu różnych plemion, godząc ich waśnie i spory oraz próbując utworzyć jedną armię.

Gra o Tron[edit | edit source]

Pogłoski o wizycie króla Roberta w Winterfell dotarły nawet Za Mur. Mance zainspirowany legendą o Baelu Bardzie postanowił wziąć udział w tym wydarzeniu. Przeszedł przez Mur, zakupił konia i wyruszył do Winterfell.[2]

W przebraniu barda dołączył do królewskiego orszaku i przygrywał na lutni podczas uczty. Nikt nie pamiętał go z poprzedniej wizyty w Wintefell, podczas której był tylko młodym bratem z Nocnej Straży, wśród wielu innych, którzy przybyli wówczas z lordem Dowódcą. Benjen Stark nigdy wcześniej go nie widział pomimo swoich wielu wypadów za Mur.[2]

Starcie Królów[edit | edit source]

Po wielu pogłoskach o Królu Za Murem oraz wieściach o dzikich masowo opuszczających swe wioski, Nocna Straż postanowiła zebrać siły i wyruszyć na wielką wyprawę poza Mur.[8] Craster informuje Jeora Mormonta, Lorda Dowódcę Nocnej Straży, że Mance gromadzi wielką armię w Mroźnych Kłach. Jeor obawia się, że Mance chce zaatakować Siedem Królestw.[9]

Nawałnica Mieczy[edit | edit source]

Mance Rayder - Joshua Cairós. © Fantasy Flight Games

Mance nakazał swoim ludziom rozkopywanie grobów wzdłuż Mlecznej Wody[10] w poszukiwaniu legendarnego Rogu Zimy, którego dźwięk według dawnych opowieści jest w stanie zburzyć Mur. Róg jednak pozostaje nieznaleziony.[11]

Kiedy Jon Snow spotyka się z Mancem pod pretekstem dołączenia do dzikich, ten śpiewa pieśń Żona Dornijczyka. Jon nie zwraca na niego uwagi biorąc go za zwykłego pieśniarza, sądząc iż Królem Za Murem jest Tormund lub Styr.[2]

Mance wysyła Styra z misją wspięcia się na Mur i zaatakowania Czarnego Zamku od południa.[12] Jon również zostaje wysłany z tą grupą[5], jednak ucieka w okolicach Korony Królowej, dzięki czemu udaje mu się ostrzec Nocną Straż przed atakiem.[13]

Po porażce Styra, Mance atakuje Mur. Pomimo olbrzymiej różnicy sił, Nocnej Straży pod dowództwem Jona Snow udaje się odeprzeć atak.[14][15] Mance próbuje pertraktować z Nocną Strażą o pozwolenie na przekroczenie Muru. Grozi również jego zniszczeniem, pokazując Jonowi Snow olbrzymi róg i oznajmiając, iż udało mu się odnaleźć legendarny Róg Zimy. Mance zdradza jednak, iż prawdziwym powodem, dla którego chce przeprowadzić wolnych ludzi przez Mur, są Inni oraz ich upiory przed którymi uciekają. [6] Pertraktacje zostają przerwane przez przybycie armii Stannisa Baratheona. Mance zostaje pojmany i uwięziony w Czarnym Zamku.[16] Wolni ludzie otrzymują pozwolenie na przejście przez Mur, jednak sam Mance zostaje skazany na śmierć poprzez złożenie w ofierze czerwonemu bogu R'hllorowi.[17]

Uczta dla Wron[edit | edit source]

Obawiając się, iż Stannis Baratheon pod wpływem swojej kapłanki Melisandre nakaże złożyć czerwonemu bogu w ofierze syna Mance'a, nowy Lord Dowódca Nocnej Straży Jon Snow wysyła go z Goździk z dala od Czarnego Zamku. Nakazuje jej pozostawić swojego własnego syna, aby nikt nie zauważył, które dziecko zabrała.[18][19]

To Goździk proponuje imię dla syna Mance'a - Aemon Pieśń Stali.[20]

Taniec ze Smokami[edit | edit source]

Melisandre zmienia wygląd Mance'a, by wyglądał jak Grzechocząca Koszula - Lukasz Jaskolski. © Fantasy Flight Games

W obliczu wielu świadków - wolnych ludzi, braci z Nocnej Straży, żołnierzy Stannisa Baratheona, Mance Rayder zostaje złożony w ofierze R'hllorowi.[21] W rzeczywistości jednak, spalony człowiek to Grzechocząca Koszula, którego Melisandre zaczarowała tak, aby wyglądał jak Mance. Z kolei prawdziwy Mance Rayder pod wpływem czarów wygląda jak Grzechocząca Koszula.[22]

Kiedy do Czarnego Zamku dociera informacja o ślubie Aryi z Ramsayem Boltonem, Melisandre zdradza Jonowi Snow prawdziwą tożsamość Grzechoczącej Koszuli, jednocześnie proponując wysłanie go na ratunek Aryi.[23]

Mance wyrusza do Winterfell, a towarzyszy mu sześć włóczniczek - Jarzębina, Frenya, Ostrokrzew, Wiewiórka, Mirt i Wierzba Wiedźmie Oko.[24][25] Jako bard Abel przygrywa podczas uczt i śpiewa pieśni takie jak: "Dwa serca, które biją jak jedno", Piękne dziewice lata", "Żona Dornijczyka", "Żelazne Kopie", "Zimowa Panna", "Królowa zdjęła sandał, król zdjął koronę", "Niedźwiedź i dziewica cud", "Dziewczęta, które kwitną na wiosnę".[25][26][27]

Włóczniczki Mance'a zabijają kilku ludzi, kiedy zamek zostaje odcięty od świata przez śnieżycę. Nastroje ulegają pogorszeniu, padają podejrzenia i rodzą się waśnie. Z pomocą Theona Greyjoya udaje im się uwolnić Aryę Stark, choć tylko Theon wie, że tak naprawdę jest to Jeyne Poole. Theon i fałszywa Arya w ostatniej chwili skaczą w śnieg poza mury zamku.[27][28][29]

List Ramsay'a Boltona do Jona Snow ujawnia, że Mance został schwytany i uwięziony w klatce, a jego jedynym źródłem ciepła jest okrycie zszyte ze zdartych skór sześciu włóczniczek.[7]

Serial[edit | edit source]

Mance serial.jpg

W serialową postać Mance'a Raydera wcielił się Ciarán Hinds.

Serialowy Mance mocno różni się zarówno wyglądem, jak i charakterem od swojego książkowego pierwowzoru. Ginie na stosie, a Melisandre nie wykorzystuje swych czarów, by go potajemnie ocalić.

Przypisy[edit | edit source]