FANDOM

Nie mylić z Jeyne Westerling, żoną króla Maegora I.
Jeyne Westerling
Westerling
Herb Stark
Jeyne westerling by eluas
Tytuły Królowa
Ród Westerling
Stark
Narodziny 283 AC, Turnia
Mąż Robb Stark
W książkach
Nawałnica Mieczy
Uczta dla Wron

Jeyne Westerling to najstarsza córka lorda Gawena Westerlinga i lady Sybell Spicer.

Wygląd i charakterEdit

Jeyne jest nieśmiałą, ale ładną dziewczyną, choć według Jaimego Lannistera nie jest aż tak piękna, by dla niej stracić królestwo. Jest szczupłej postury, ma kasztanowate loki i twarz w kształcie serca.[1][2]

BiografiaEdit

TłoEdit

Ród Westerlingów jest bardzo stary i wywodzi się od Pierwszych Ludzi.[1] Pomimo swojej historii i statusu, rodzina nie jest zbyt bogata odkąd w należących do niej kopalniach złota skończyły się złoża. Aby podreperować rodzinne fundusze lord Gawen Westerling ożenił się z lady Sybell Spicer, której rodzina choć bogata nie posiada zbyt wysokiego społecznego statusu. Wywodzi się bowiem od bogatych kupców. Jednak przez ten związek ich dzieci są kiepską partią i nie mają szans na małżeństwo z dziećmi bardziej znamienitych rodów.

Gra o TronEdit

Robb Stark zgadza się poślubić córkę lorda Waldera Frey i tym samym zapieczętować przymierze Rodu Starków i Rodu Freyów.[3]

Ojciec Jeyne, lord Gawen Westerling zostaje pojmany przez armię Robba podczas Bitwy w Szepczącym Lesie i uwięziony w Seagardzie.

Nawałnica MieczyEdit

Jeyne WesterlingLauren Cannon

Jeyne opiekująca się rannym Robbem - by Lauren Cannon ©

Król Północy, Robb Stark zdobywa Turnię - starożytną siedzibę Rodu Westerlingów. Robb zostaje ranny, a Jeyne opiekuje się nim podczas powrotu do zdrowia.[1]

Podczas pobytu w Turni Robb dowiaduje się, że jego dawny przyjaciel Theon Greyjoy zamordował jego młodszych braci, Brana i Rickona. Jeyne pociesza Robba w smutku, co kończy się wspólną nocą. Następnego dnia Robb chcąc uratować honor Jeyne, której odebrał dziewictwo, żeni się z nią. To prowadzi do złamania obietnicy danej lordowi Walderowi Frey. Wojska Freyów wracają do Bliźniaków.[1]

Jeyne stara się być dobrą żoną, choć martwi ją presja jaka spoczywa na Robbie. Para stara się począć dziecko.[4]

Po negocjacjach lord Walder Frey zgadza się na ponowny sojusz, w zamian za osobiste przeprosiny Robba oraz ślub jego wuja Robba, lorda Edmure'a ze swoją córką Roslin Frey.[5]

Jeyne i jej rodzina pozostają w Riverrun, by swą obecnością nie urazić Freyów, ale Robb ze swym wojskiem rusza do Bliźniaków. W trakcie wesela wuja, które nazwano później Krwawymi Godami zostaje zamordowany. Jeyne zostaje wdową.[6]

Uczta dla WronEdit

Jeyne jest pogrążona w żałobie po swoim mężu. Nie zaszła w ciążę z Robbem ponieważ jej matka, która była potajemnie w zmowie z lordem Tywinem Lannisterem, podawała jej napary obniżające płodność, wmawiając Jeyne, że pomogą jej począć dziecko.[2]

Oblężenie Riverrun zostaje pokojowo przerwane przez Jaimego Lannistera, który odsyła Jeyne do Turni. Aby uniknąć pogłosek o tym, że Robb Stark zostawił po sobie prawowitego dziedzica, Jeyne ma pozostać niezamężna i bezdzietna przez dwa lata.[2]

SerialEdit

Talisa Maegyr

Oona Chaplin jako Talisa Maegyr

W serialu postać Jeyne Westerling nie istnieje. Została zastąpiona Talisą Maegyr, graną przez Oonę Chaplin.

Początkowo w serialu miała znaleźć się Jeyne Westerling. Jednak jej postać została tak mocno zmieniona, wpływając również na postać Robba Starka, że sam George R. R. Martin zasugerował twórcom serialu zmianę imienia.

Talisa w przeciwieństwie do Jeyne nie pochodzi z Westeros. Jest arystokratką pochodzącą z Volantis. Nie chcąc mieszkać w świecie przyzwalającym na istnienie niewolnictwa, uciekła do Westeros, gdzie zajęła się nauką sztuki medycznej. Lecząc rannych na polu bitwy poznaje Robba. Stopniowo między parą rodzi się uczucie, kończące się ślubem.

Talisa jest w zaawansowanej ciąży, gdy razem z Robbem przybywa do Bliźniaków. Razem z mężem ginie w Krwawych Godach.

RodzinaEdit

Gawen
 
Sybell Spicer

Raynald
 
Jeyne
 
Robb Stark
 
Eleyna
 
Rollam

Przypisy i uwagiEdit

  1. 1.0 1.1 1.2 1.3 Nawałnica Mieczy, rozdział 14, Catelyn II.
  2. 2.0 2.1 2.2 Uczta dla Wron, rozdział 44, Jaime VII.
  3. Gra o Tron, rodział 59, Catelyn IX.
  4. Nawałnica Mieczy, rozdział 20, Catelyn III.
  5. Nawałnica Mieczy, rozdział 35, Catelyn IV.
  6. Nawałnica Mieczy, rozdział 51, Catelyn VII.