Nie mylić z Jeyne Westerling, żoną króla Maegora I.
Jeyne Westerling
Westerling.png
Herb Stark.png
Jeyne westerling by eluas.png
Tytuły Królowa
Ród Westerling
Stark
Narodziny 283 AC, Turnia
Mąż Robb Stark
W książkach
Nawałnica Mieczy
Uczta dla Wron

Jeyne Westerling to najstarsza córka lorda Gawena Westerlinga i lady Sybell Spicer.

Wygląd i charakter[edit | edit source]

Jeyne jest nieśmiałą, ale ładną dziewczyną, choć według Jaimego Lannistera nie jest aż tak piękna, by dla niej stracić królestwo. Jest szczupłej postury, ma kasztanowate loki i twarz w kształcie serca.[1][2]

Biografia[edit | edit source]

Tło[edit | edit source]

Ród Westerlingów jest bardzo stary i wywodzi się od Pierwszych Ludzi.[1] Pomimo swojej historii i statusu, rodzina nie jest zbyt bogata odkąd w należących do niej kopalniach złota skończyły się złoża. Aby podreperować rodzinne fundusze lord Gawen Westerling ożenił się z lady Sybell Spicer, której rodzina choć bogata nie posiada zbyt wysokiego społecznego statusu. Wywodzi się bowiem od bogatych kupców. Jednak przez ten związek ich dzieci są kiepską partią i nie mają szans na małżeństwo z dziećmi bardziej znamienitych rodów.

Gra o Tron[edit | edit source]

Robb Stark zgadza się poślubić córkę lorda Waldera Frey i tym samym zapieczętować przymierze Rodu Starków i Rodu Freyów.[3]

Ojciec Jeyne, lord Gawen Westerling zostaje pojmany przez armię Robba podczas Bitwy w Szepczącym Lesie i uwięziony w Seagardzie.

Nawałnica Mieczy[edit | edit source]

Jeyne opiekująca się rannym Robbem - by Lauren Cannon ©

Król Północy, Robb Stark zdobywa Turnię - starożytną siedzibę Rodu Westerlingów. Robb zostaje ranny, a Jeyne opiekuje się nim podczas powrotu do zdrowia.[1]

Podczas pobytu w Turni Robb dowiaduje się, że jego dawny przyjaciel Theon Greyjoy zamordował jego młodszych braci, Brana i Rickona. Jeyne pociesza Robba w smutku, co kończy się wspólną nocą. Następnego dnia Robb chcąc uratować honor Jeyne, której odebrał dziewictwo, żeni się z nią. To prowadzi do złamania obietnicy danej lordowi Walderowi Frey. Wojska Freyów wracają do Bliźniaków.[1]

Jeyne stara się być dobrą żoną, choć martwi ją presja jaka spoczywa na Robbie. Para stara się począć dziecko.[4]

Po negocjacjach lord Walder Frey zgadza się na ponowny sojusz, w zamian za osobiste przeprosiny Robba oraz ślub jego wuja Robba, lorda Edmure'a ze swoją córką Roslin Frey.[5]

Jeyne i jej rodzina pozostają w Riverrun, by swą obecnością nie urazić Freyów, ale Robb ze swym wojskiem rusza do Bliźniaków. W trakcie wesela wuja, które nazwano później Krwawymi Godami zostaje zamordowany. Jeyne zostaje wdową.[6]

Uczta dla Wron[edit | edit source]

Jeyne jest pogrążona w żałobie po swoim mężu. Nie zaszła w ciążę z Robbem ponieważ jej matka, która była potajemnie w zmowie z lordem Tywinem Lannisterem, podawała jej napary obniżające płodność, wmawiając Jeyne, że pomogą jej począć dziecko.[2]

Oblężenie Riverrun zostaje pokojowo przerwane przez Jaimego Lannistera, który odsyła Jeyne do Turni. Aby uniknąć pogłosek o tym, że Robb Stark zostawił po sobie prawowitego dziedzica, Jeyne ma pozostać niezamężna i bezdzietna przez dwa lata.[2]

Serial[edit | edit source]

Oona Chaplin jako Talisa Maegyr

W serialu postać Jeyne Westerling nie istnieje. Została zastąpiona Talisą Maegyr, graną przez Oonę Chaplin.

Początkowo w serialu miała znaleźć się Jeyne Westerling. Jednak jej postać została tak mocno zmieniona, wpływając również na postać Robba Starka, że sam George R. R. Martin zasugerował twórcom serialu zmianę imienia.

Talisa w przeciwieństwie do Jeyne nie pochodzi z Westeros. Jest arystokratką pochodzącą z Volantis. Nie chcąc mieszkać w świecie przyzwalającym na istnienie niewolnictwa, uciekła do Westeros, gdzie zajęła się nauką sztuki medycznej. Lecząc rannych na polu bitwy poznaje Robba. Stopniowo między parą rodzi się uczucie, kończące się ślubem.

Talisa jest w zaawansowanej ciąży, gdy razem z Robbem przybywa do Bliźniaków. Razem z mężem ginie w Krwawych Godach.

Rodzina[edit | edit source]

Gawen
 
Sybell Spicer

Raynald
 
Jeyne
 
Robb Stark
 
Eleyna
 
Rollam

Przypisy i uwagi[edit | edit source]