FANDOM

Gra o Tron
Gra o tron
Tytuł oryginału A Game of Thrones
Tłumacz Paweł Kruk
Autor George R. R. Martin
Kraj Stany Zjednoczone
Język angielski
Seria Pieśń Lodu i Ognia
Data publikacji 6 sierpnia 1996
Data publikacji w Polsce 1998
Następna Starcie Królów

Gra o Tron to pierwszy tom serii Pieśń Lodu i Ognia, powieści z gatunku fantasy, autorstwa Georga Martina. Pierwsze wydanie w języku angielskim miało premierę 6 sierpnia 1996 roku. Polski przekład ukazał się w roku 1998 nakładem wydawnictwa Zysk i S-ka. Akcja książki toczy się w fikcyjnym świecie na kontynentach Westeros i Essos, gdzie pory roku mogą trwać wiele lat.

Na podstawie powieści powstał serial Gra o Tron realizowany przez telewizję HBO.

Tło fabułyEdit

Akcja książki ma miejsce w Siedmiu Królestwach na kontynencie zwanym Westeros, przypominającym średniowieczną Europę. W Westeros pory roku mogą trwać wiele lat.

Piętnaście lat przed wydarzeniami opisanymi w Grze o Tron, w Siedmiu Królestwach toczyła się wojna domowa, zwana "Rebelią Roberta" lub "Wojną uzurpatora". Książę Rhaegar Targaryen uprowadził Lyannę Stark, wzbudzając gniew Rodu Starków oraz przyrzeczonego jej Lorda Roberta Baratheona (od którego imienia wzięła się nazwa rebelii). Szalony król, Aerys II Targaryen, nakazał stracić ojca Lyanny i jej najstarszego brata. Drugi brat, Eddard Stark wraz ze swoim przyjacielem z dzieciństwa, Robertem Baratheonem oraz Jonem Arrynem wypowiedzieli wojnę panującej dynastii Targaryenów, umacniając jednocześnie sojusz z rodem Tullych oprzez małżeństwo. Część rodów poparła koronę, podczas gdy inne zwlekały z decyzją o przyłączeniu się do którejś ze stron. Punktem kulminacyjnym wojny była Bitwa nad Tridentem, w której zginął książę Rhaegar Targaryen, zabity w pojedynku przez Roberta Baratheona. Lannisterowie zgodzili się w końcu poprzeć Targaryenów lecz ostatecznie oportunistycznie zwrócili się przeciwko nim, plądrując Królewską Przystań. Należący do Gwardii Królewskiej, ser Jaime Lannister zdradził i zamordował króla Aerysa, a następnie ród Lannisterów przyrzekł posłuszeństwo Robertowi Baratheonowi, który ogłosił się władcą Siedmiu Królestw. Lyanna Stark zmarła pod koniec wojny. Nowo obrany król poślubił Cersei Lannister, aby scementować sojusz z jej ojcem. Dwójka dzieci poprzedniego króla - Daenerys i Viserys - ocalała, uciekając za Wąskie Morze.

Sześć lat później król Robert utwierdził swoje panowanie tłumiąc rebelię Lorda Balona Greyjoya z Żelaznych Wysp. Podczas powstania zginęło dwóch najstarszych synów Lorda Balona, zaś najmłodszy Theon został oddany jako zakładnik pod opiekę Eddarda Starka.

FabułaEdit

Główny artykuł: Rozdziały

Fabuła Gry o Tron podąża za trzema głównymi wątkami. Większość historii zaczyna się w roku 298 AC i trwa przez wiele miesięcy aż do roku 299 AC.

Siedem KrólestwEdit

MurEdit

WschódEdit

Postacie POVEdit

POV to skrót z ang. "Point of view" co oznacza "punkt widzenia". Jest to charakterystyczny dla serii Pieśń Lodu i Ognia styl, polegający na tym, że kolejne rozdziały książki pisane są z perspektywy różnych osób. Narracja zawsze prowadzona jest w trzeciej osobie, ale dany rozdział pisany jest zawsze z perspektywy danej postaci.