Gra o Tron
Gra o tron.jpg
Tytuł oryginału A Game of Thrones
Tłumacz Paweł Kruk
Autor George R. R. Martin
Kraj Stany Zjednoczone
Język angielski
Seria Pieśń Lodu i Ognia
Data publikacji 6 sierpnia 1996
Data publikacji w Polsce 1998
Następna Starcie Królów

Gra o Tron to pierwszy tom serii Pieśń Lodu i Ognia, powieści z gatunku fantasy, autorstwa Georga Martina. Pierwsze wydanie w języku angielskim miało premierę 6 sierpnia 1996 roku. Polski przekład ukazał się w roku 1998 nakładem wydawnictwa Zysk i S-ka. Akcja książki toczy się w fikcyjnym świecie na kontynentach Westeros i Essos, gdzie pory roku mogą trwać wiele lat.

Na podstawie powieści powstał serial Gra o Tron realizowany przez telewizję HBO.

Tło fabuły[edit | edit source]

Akcja książki ma miejsce w Siedmiu Królestwach na kontynencie zwanym Westeros, przypominającym średniowieczną Europę. W Westeros pory roku mogą trwać wiele lat.

Piętnaście lat przed wydarzeniami opisanymi w Grze o Tron, w Siedmiu Królestwach toczyła się wojna domowa, zwana "Rebelią Roberta" lub "Wojną uzurpatora". Książę Rhaegar Targaryen uprowadził Lyannę Stark, wzbudzając gniew Rodu Starków oraz przyrzeczonego jej Lorda Roberta Baratheona (od którego imienia wzięła się nazwa rebelii). Szalony król, Aerys II Targaryen, nakazał stracić ojca Lyanny i jej najstarszego brata. Drugi brat, Eddard Stark wraz ze swoim przyjacielem z dzieciństwa, Robertem Baratheonem oraz Jonem Arrynem wypowiedzieli wojnę panującej dynastii Targaryenów, umacniając jednocześnie sojusz z rodem Tullych oprzez małżeństwo. Część rodów poparła koronę, podczas gdy inne zwlekały z decyzją o przyłączeniu się do którejś ze stron. Punktem kulminacyjnym wojny była Bitwa nad Tridentem, w której zginął książę Rhaegar Targaryen, zabity w pojedynku przez Roberta Baratheona. Lannisterowie zgodzili się w końcu poprzeć Targaryenów lecz ostatecznie oportunistycznie zwrócili się przeciwko nim, plądrując Królewską Przystań. Należący do Gwardii Królewskiej, ser Jaime Lannister zdradził i zamordował króla Aerysa, a następnie ród Lannisterów przyrzekł posłuszeństwo Robertowi Baratheonowi, który ogłosił się władcą Siedmiu Królestw. Lyanna Stark zmarła pod koniec wojny. Nowo obrany król poślubił Cersei Lannister, aby scementować sojusz z jej ojcem. Dwójka dzieci poprzedniego króla - Daenerys i Viserys - ocalała, uciekając za Wąskie Morze.

Sześć lat później król Robert utwierdził swoje panowanie tłumiąc rebelię Lorda Balona Greyjoya z Żelaznych Wysp. Podczas powstania zginęło dwóch najstarszych synów Lorda Balona, zaś najmłodszy Theon został oddany jako zakładnik pod opiekę Eddarda Starka.

Fabuła[edit | edit source]

Główny artykuł: Rozdziały

Fabuła Gry o Tron podąża za trzema głównymi wątkami. Większość historii zaczyna się w roku 298 AC i trwa przez wiele miesięcy aż do roku 299 AC.

Siedem Królestw[edit | edit source]

Eddard Stark, lord Winterfell i Strażnik Północy, dokonuje egzekucji dezertera z Nocnej Straży. Towarzyszą mu jego synowie Robb, Bran i Jon, a także wychowanek Theon Greyjoy. W drodze powrotnej synowie Eddarda znajdują sześć osieroconych szczeniąt wilkora i za zgodą ojca zabierają je ze sobą. Każde z dzieci Starka otrzymuje jedno szczenię - Szary Wicher to wilkor Robba; Bran nazywa swojego Lato; najmłodszy z braci Rickon opiekuje się Kudłaczem; Sansa otrzymuje Damę, a Arya Nymerię. Ich przyrodni brat Jon przygarnia albinosa, któremu daje na imię Duch.

Król Robert I Baratheon przybywa do Winterfell wraz ze swoją żoną królową Cersei i dziećmi: Joffreyem, Myrcellą i Tommenem. Wsród licznej świty znajdują się również bracia królowej ser Jaime i Tyrion. Król Robert mianuje Eddarda swoim Namiestnikiem i zabiera go na południe. Do Królewskiej Przystani wyruszają również córki Eddarda Sansa i Arya, podczas gdy jego synowie Robb, Bran i Rickon oraz żona Catelyn pozostają w Winterfell. Bękarci syn lorda Eddarda Jon Snow wyrusza na północ, aby rozpocząć służbę w Nocnej Straży. W drodze towarzyszy mu Tyrion Lannister, który pragnie zobaczyć największą konstrukcję w królestwie - Mur.

Catelyn Stark otrzymuje sekretną wiadomość od swojej siostry Lysy Arryn, oskarżającej ród Lannisterów o morderstwo poprzedniego namiestnika, jej męża Jona Arryna. Po nieudanej próbie zamachu na życie leżącego w śpiączce Brana Starka Catelyn zaczyna podejrzewać, że jego upadek z wieży również nie był przypadkowy. Catelyn wyrusza do Królewskiej Przystani, gdzie od swojego przyjaciela z dzieciństwa Petyra Baelisha dowiaduje się, że sztylet zabójcy należał do Tyriona Lannistera. W drodze powrotnej na Północ przypadkowo spotyka Tyriona w przydrożnej gospodzie i zabiera go jako jeńca do Orlego Gniazda, gdzie lady Lysa usiłuje wymierzyć mu sprawiedliwość. Tyrion wybiera próbę walki, a walczący w jego imieniu najemnik Bronn zwycięża dla niego wolność.

W Królewskiej Przystani lord Eddard usiłuje rozwiązać zagadkę śmierci Jona Arryna. Odkrywa, tak samo jak Jon Arryn i Stannis Baratheon przed nim, że dzieci króla Roberta są tak naprawdę owocem kazirodczego związku królowej Cersei i jej bliźniaczego brata Jaimiego. Lord Eddard chcąc uniknąć rozlewu krwi niewinnych dzieci, konfrontuje swoje odkrycie z królową Cersei w cztery oczy radząc jej, by opuściła Siedem Królestw zanim prawda wyjdzie na jaw. Król Robert ginie w wypadku podczas polowania, a Joffrey Baratheon zostaje królem. Lord Eddard próbuje przeciwstawić się Cersei i ogłosić królem prawowitego następcę Roberta - jego brata Stannisa, jednak zostaje zdradzony przez Petyra Baelisha i trafia do lochu. Z niechęcią zgadza się uznać Joffreya za prawowitego następcę i przyznać się do zdrady, aby ocalić życie swych córek i wstąpić do Nocnej Straży. Król Joffrey skazuje go jednak na śmierć. Starsza córka Eddarda, Sansa, pozostaje na dworze jako narzeczona króla, aby zagwarantować ewentualne pertraktacje pokojowe ze Starkami. Młodsza, Arya, zdołała uciec przy pomocy swojego nauczyciela fechtunku Syrio Forela, a później także Yorena, brata z Nocnej Straży, który zabiera ją na Północ.

W królestwie wybucha wojna domowa, znana później jako Wojna Pięciu Królów. Robb Stark prowadzi swoją armię do Dorzecza, aby wspomóc swego dziadka lorda Hostera Tully i wuja Edmure'a, których ziemie zostały najechane przez siły lorda Tywina Lannistera po tym, jak Catelyn Stark uwięziła jego syna. Siedziba Tullych, Riverrun, zostaje oblężone przez armię Jaimego Lannistera, podczas gdy lord Tywin gromadzi swoje siły na południe od Tridentu. Robb Stark zdobywa wsparcie rodu Freyów zgadzając się na małżeństwo z córką lorda Waldera Frey, dzięki czemu uzyskauje dostęp do przeprawy przez rzekę. Część armii rusza do Riverrun, natomiast druga część pozostaje na południowym brzegu, by stawić czoło lordowi Tywinowi. W bitwie pod Riverrun Jaime Lannister zostaje jeńcem armii północy, a jego ojciec Tywin wycofuje się do Harrenhal. Stamtąd wysyła swojego drugiego syna Tyriona do Królewskiej Przystani, by służył królowi Joffreyowi jako Namiestnik.

Brat króla Roberta, lord Renly Baratheon, po śmierci brata ucieka na południe do Wysogrodu, siedziby potężnego rodu Tyrellów. Tam zostaje okrzyknięty królem jednocześnie zostając drugim królem w Wojnie Pięciu Królów. Robb Stark zostaje trzecim, kiedy chorąży Starków i Tullych ogłaszają go Królem Północy.

Mur[edit | edit source]

W krainach leżących za Murem trzech braci z Nocnej Straży tropi grupę dzikich ludzi. Pierwszy z nich, Ser Waymar Royce, zostaje zaatakowany przez tajemnicze istoty znane z legend jako Inni. Drugi, Will, ginie z rąk ożywionego magią lodu trupa ser Waymara. Trzeci, Gared, jest tak przerażony tym, co zobaczył, że ucieka na południe i dezerteruje z Nocnej Straży. Zostaje schwytany i stracony przez lorda Eddarda Starka.

Jon Snow wstępuje do Nocnej Straży po wyjeździe ojca lorda Eddarda Starka do Królewskiej Przystani. Na Mur wyrusza wraz ze swym wujem Benjenem Starkiem, który w Nocnej Straży jest Pierwszym Zwiadowcą i Tyrionem Lannisterem, który pragnie choć raz w życiu zobaczyć tę osławioną konstrukcję. Jon dowiaduje się, że Straż jest mocno przerzedzona, nie dość, że brakuje ludzi do obrony Muru, to większość z nich wywodzi się spośród morderców, gwałcicieli lub złodziei, którzy wstąpili do Straży, by uniknąć kary. Do Nocnej Straży docierają pogłoski o Mance Rayderze, nowym Królu za Murem, który jednoczy różne plemiona wolnych ludzi tworząc wielką armię. Mance Rayder był niegdyś czarnym bratem, jednak zdezerterował ze Straży i zamieszkał wśród dzikich. Benjen Stark wyrusza za Mur z grupką zwiadowców, jednak nigdy nie wracają.

Jon i pozostali rekruci są prześladowani przez zbrojmistrza Allisera Thorne'a. Jon Snow, który początkowo unika pozostałych w końcu się z nimi zaprzyjaźnia. To także dzięki Jonowi pozostali akceptują i zaprzyjaźniają się z Samwellem Tarlym. Po skończonym treningu rekruci zostają przydzieleni do trzech zakonów straży: budownicznych, zwiadowców lub zarządców. Jon Snow zostaje zarządcą i giermkiem lorda dowódcy, a Samwell zostaje asystentem maestera Aemona.

Podczas składania przysięgi w gaju położonym za Murem czarni bracia znajdują trupy dwóch zwiadowców, których zabierają ze sobą do Czarnego Zamku. Lord Dowódca Nocnej Straży, Jeor Mormont, zostaje zaatakowany przez ożywionego trupa. Jon ratuje jego życie podpalając upiora. Mormont decyduje się zorganizować wyprawę za Mur.

Wschód[edit | edit source]

W Wolnym Mieście Pentos magister Illyrio Mopatis gości księcia wygnańca Viserysa Targaryena i jego siostrę Daenerys. Illyrio i Viserys planują wydać Deaenerys za mąż, za khala Drogo, wodza Dothraków. Drogo dowodzi hordą czterdziestu tysięcy konnych wojowników, których Viserys planuje wykorzystać do podboju Siedmiu Królestw. Drogo zgadza się na ślub i przerażona Daenerys zostaje jego żoną. Wśród jej ślubnych prezentów znalazły się trzy skamieniałe smocze jaja.

Po ślubie cały khalasar wyrusza na wschód. Dołącza do nich Viserys oraz Jorah Mormont, rycerz-wygnaniec z Westeros. W trakcie podróży Daenerys zachodzi w ciążę i postanawia nazwać syna Rhaego, na cześć swojego zmarłego brata Rhaegara Targaryena. W Vaes Dothrak Daenerys zostaje przedstawiona wieszczącym staruchom, które ogłaszają, iż jej syn zostanie wielkim wodzem, który zjednoczy wszystkie plemiona Dothraków.

Viserys, wściekły że musi czekać, aż Drogo zdecyduje się dać mu do dyspozycji wojowników, dzięki którym będzie mógł zdobyć koronę, upija się i obraża khala. Grozi siostrze mieczem, zapominając lub ignorując fakt, że w świętym miejscu nie można wyciągać oręża. Drogo postanawia go ukoronować na miejscu - koroną z płynnego złota. Daenerys po śmierci brata chce podjąć próbę zdobycia Siedmiu Królestw, a Drogo choć początkowo odnosi się do tego negatywnie, zmienia zdanie po nieudanej próbie zabójstwa jego żony.

Podczas najazdu na pokojowe Lhazareen khal Drogo odnosi niegroźną początkowo ranę. Jednak na skutek "leczenia" przez Mirri Maz Duur rana zaczyna jątrzyć się doprowadzając do zakażenia całego organizmu. Daenerys zmusza Mirri do utrzymania khala przy życiu dzięki czarnej magii, jednak ostatecznie traci zarówno męża, jak i swojego nienarodzonego syna. Poznaje jednak zasady działania magii krwi, dzięki czemu udaje jej się ożywić starożytne jaja smoków składając w ofierze na pogrzebowym stosie życie Mirii Maz Duur oraz ciała męża i syna.

Postacie POV[edit | edit source]

POV to skrót z ang. "Point of view" co oznacza "punkt widzenia". Jest to charakterystyczny dla serii Pieśń Lodu i Ognia styl, polegający na tym, że kolejne rozdziały książki pisane są z perspektywy różnych osób. Narracja zawsze prowadzona jest w trzeciej osobie, ale dany rozdział pisany jest zawsze z perspektywy danej postaci.