FANDOM

Catelyn Stark
Tully herb
Herb Stark
Catelyn Stark
Tytuły Lady Winterfell
Ród Tully
Powiązania Ród Stark
Bractwo bez Chorągwi
Narodziny 264 AC lub 265 AC, Riverrun
Śmierć 299 AC, Bliźniaki
Mąż Eddard Stark
W książkach
Gra o Tron (POV)
Starcie Królów (POV)
Nawałnica Mieczy (POV)
Uczta dla Wron
Taniec ze Smokami (wspomniana)

Catelyn Stark, z domu Tully, jest żoną Eddarda Starka, lorda Winterfell i Namiestnika Północy. Razem mają pięcioro dzieci: Robba, Sansę, Aryę, Brana i Rickona.

Catelyn jest jedną z głównych postaci "POV" w serii.

Wygląd i charakterEdit

Catelyn jest piękną kobietą[1]. Ma jasną cerę, długie kasztanowe włosy, niebieskie oczy[2] i wysokie kości policzkowe.[3] Jej wszystkie dzieci, za wyjątkiem Aryi odziedziczyły po niej urodę - kolor włosów i oczu.[2]

Catelyn jest dumna i silna, ale również dobra i opiekuńcza. Honor jest dla niej ważną cechą, a obowiązek przedkłada nad własne pragnienia. Dobrze rozumie politykę i jest dobrą dyplomatką, ale kiedy w grę wchodzi bezpieczeństwo jej ukochanej rodziny, może działać pochopnie, kierując się raczej sercem, niż rozsądkiem. Dewiza jej rodu, która brzmi: "Rodzina, obowiązek, honor", jest dla niej niezwykle ważna.[4]

Pomimo, iż dla własnej rodziny zrobiłaby wszystko, w stosunku do Jona Snow, bękarta swojego męża, jest bardzo nieprzyjemna i zimna. Jon wychowuje się i przyjaźni z jej dziećmi od urodzenia, ale Catelyn wciąż uważa go za obcego, dla którego nie ma miejsca w jej domu i sercu. Nigdy nie wybaczyła Nedowi, że sprowadził Jona do Winterfell.[5]

BiografiaEdit

MłodośćEdit

Catelyn Tully1

Catelyn Tully by elia-illustration

Catelyn jest najstarszym dzieckiem Hostera Tully, lorda Riverrun a zarazem Najwyższego Lorda Tridentu i jego żony Minisy Whent. Otrzymała imię i namaszczenie siedmioma olejami w sepcie Riverrun.[6] Catelyn ma młodszą siostrę Lysę i brata Edmure'a.[7][8]

Catelyn wychowywała się w rodzinnym Riverrun, wraz ze swoim rodzeństwem i podopiecznym jej ojca, Petyrem Baelishem.[5][9] Lysa była jej bardzo bliska, siostry miały nawet swój sekretny język.[5] Obie całowały się po raz pierwszy z Petyrem w Bożym Gaju.[10]

Żona Hostera Tully zmarła podczas porodu kolejnego dziecka, dlatego Catelyn, jako najstarsza córka, musiała przejąć obowiązki lady Riverrun. Ojciec wyróżniał ją spośród pozostałych dzieci i uważał ją za swą dziedziczkę, dopóki nie urodził się Edmure.[7]

Brat jej ojca, wuj Brynden Tully był jej bliski jak ojciec. To do niego Cat mogła iść się wyżalić, kiedy lord Hoster był zbyt zajęty.[8]

Zaręczyny z Brandonem StarkEdit

W wieku dwunastu lat Catelyn została zaręczona z Brandonem Stark, dziedzicem Winterfell. Nie spodobało się to towarzyszowi jej zabaw Petyrowi, który się zakochał, mimo iż dla Cat traktowała go raczej jak brata.[4][1][11] w dniu, w którym ogłoszono zaręczyny, w Riverrun odbywało się przyjęcie. Catelyn przetańczyło sześć tańców z Petyrem, ale kiedy ten spróbował ją pocałować, odepchnęła go i wyśmiała. Zraniony Petyr upił się do nieprzytomności. Ten samej nocy do jego łóżka wślizgnęła się Lysa, aby go pocieszyć. Wciąż pijany Petyr sądził, że to Cat oddała mu swe dziewictwo. Zanim zasnął wyszeptał nawet jej imię.[12]

Po ogłoszeniu daty ślubu Catelyn i Brandona, Petyr wyzwał rywala na pojedynek o jej rękę.[4] Catelyn, choć niezadowolona z zachowania Petyra, poprosiła narzeczonego, by nie zabijał chłopca, który jest dla niej jak brat. Petyr został bardzo poważnie ranny, ale przeżył. Kiedy odzyskał nieco sił został odesłany z Riverrun.[7] Po pojedynku Brandon wyjechał obiecując wrócić wkrótce na ślub.[13]

W drodze powrotnej do Riverrun Brandon dowiedział się o zniknięciu siostry Lyanny przy udziale księcia Rhaegara. Zapalczywy Brandon natychmiast wyruszył do Królewskiej Przystani, gdzie został aresztowany przez króla Aerysa. Do stolicy wezwano lorda Rickarda, który wkrótce zginął wraz z synem Brandonem.[1][14] W wyniku tego zajścia rozpoczęła się Rebelia Roberta. Petyr, po śmierci narzeczonego Catelyn, wysłał jej list, który ona spaliła bez otwierania. Zaręczyny z rodem Stark zostały podtrzymane, a miejsce Brandona zajął jego młodszy brat Eddard, który po śmierci ojca i brata został lordem Winterfell.[4]

Małżeństwo z Eddardem StarkEdit

Catelyn Stark2

Catelyn po raz pierwszy zobaczyła swojego nowego narzeczonego w dniu ich ślubu, który nastąpił w trakcie Rebelii Roberta, po Bitwie Dzwonów. W tym dniu w Riverrun odbył się podwójny ślub. Obok niej na ślubnym kobiercu stanęła jej siostra Lysa, która poślubiła Jona Arryna, dzięki czemu rebelianci zdobyli poparcie lorda Hostera. Lord Arryn i Eddard Stark wrócili na wojnę, a ich młode żony pierwszy rok małżeństwa spędziły w domu rodzinnym.[5][15]

Catelyn, w przeciwieństwie do swojej siostry, zaszła w ciążę podczas nocy poślubnej. Po wojnie wyruszyła do Winterfell z małym Robbem. Ku swojemu niezadowoleniu odkryła, że w zamku jest bękart jej męża, Jon Snow, będący w tym samym wieku, co jej syn.[5] Catelyn była świadoma tego, iż wielu mężczyzn posiada dzieci z nieprawego łoża i nie zdziwiło jej to, że Eddard mógł w trakcie wojny znaleźć pocieszenie w ramionach jakiejś kobiety. Jednak jej uczucia zranił fakt, że Eddard zabrał bękarta do domu, w dodatku zanim przybyła do niego żona z prawowitym synem. Upór Neda, by chłopiec wychowywał się w Winterfell normalnie wśród przyrodniego rodzeństwa i zatajenie tożsamości matki, tylko pobudziły zazdrość i złość Catelyn, która uznała, że Eddard musiał bardzo kochać inną kobietę. Jakby tego było mało, do uszu Cat dotarły pogłoski o pięknej Asharze Dayne z Dorne. W końcu Cat zebrała się na odwagę i zapytała o nią swego męża. Jego reakcja była szorstka, Ned gwałtownie odparł, że dziecko jest jego krwi i więcej nie powinno jej obchodzić. Uciszył również pogłoski krążące po Winterfell, tak że imię Ashary już nigdy nie zostało wypowiedziane w murach zamku.[5] Catelyn nigdy nie zdołała zaufać bękartowi swego męża i zadbała o to, by zawsze czuł się jak ktoś obcy.[16]

Przez lata Catelyn i Eddard zbliżyli się do siebie i pokochali. Urodziło im się pięcioro dzieci: Robb, Sansa, Arya, Bran i Rickon. Na Północy czci się Starych Bogów, ale Cat została wychowana w Wierze Siedmiu. Eddard wybudował dla niej sept, by tam mogła modlić się do swoich bogów.[6]

Gra o TronEdit

Bran uratowany

Do Winterfell przybywa król Robert, by zaproponować Eddardowi stanowisko Królewskiego Namiestnika, w miejsce zmarłego Jon Arryn. Cat początkowo nalega, by niechętny Ned przyjął tę funkcję. Kiedy jednak dostaje sekretną wiadomość od siostry Lysy, która obwinia Lannisterów o śmierć swego męża, poprzedniego Namiestnika, nagle zmienia zdanie. Prosi Neda, by został w Winterfell, ten jednak uznaje, że w obecnej sytuacji musi jechać do Królewskiej Przystani, by odkryć prawdę.[5]

W trakcie pobytu królewskiego orszaku, syn Catelyn, Bran, spada z wieży, na którą się wspinał i pozostaje w śpiączce. Pogrążona w rozpaczy Catelyn pozostaje przy jego łóżku przez tydzień, zapominając o własnych potrzebach i nie opuszczając komnaty. W międzyczasie król ze swym dworem, a także Ned z córkami opuszczają Winterfell. Ósmej nocy Cat zostaje zaatakowana przez zbira, który przyszedł zabić Brana. Podczas walki Catelyn łapie rękami za ostrze, które przecina jej ciało aż do kości. Do komnaty wpada wilkor Brana i zabija zbira.[17]

To wydarzenie uświadamia Catelyn, że nie może siedzieć bezczynnie i pogrążać się w rozpaczy. Atak zbira wywołał wiele pytań - dlaczego ktokolwiek chciałby zabić nieprzytomne dziecko? Sam zbir był dość obszarpany i brudny, ale sztylet, który miał przy sobie, był drogim ostrzem z valyriańskiej stali. Do tego w stajni znaleziono ukryty worek pieniędzy. Cat postanowiła wyruszyć potajemnie do Królewskiej Przystani. Jeb przybycie nie pozostaje niezauważone - jej przyjaciel z dzieciństwa Petyr Baelish ukrywa ją w jednym ze swoich burdeli. Tam Cat spotyka się ze swym mężem i wyjawia co wydarzyło się w Winterfell. Petyr zdradza, że sztylet należał do niego, ale przegrał go w zakładzie z Tyrionem Lannisterem.[4]

Cat rusza w drogę powrotną do Winterfell. Podróżuje incognito, ale w Karczmie na Rozdrożu spotyka Tyriona. Ten rozpoznaje Cat, wyrażając głośne zdziwienie co pani Winterfell robi w tym miejscu, tym samym wyjawiając jej tożsamość wszystkim obecnym. Wielu z przebywających w karczmie mężczyzn to ludzie zaprzysiężeni Rodowi Tully. Catelyn wykorzystuje to, zwracając się do nich, by na wierność jej ojcu pojmali Tyriona w jej imieniu. Oznajmiła, że Tyrion planował zamordować jej syna i poprosiła o pomoc w eskorcie karła do Winterfell, gdzie dosięgnie go sprawiedliwość.[18] Zebrana drużyna wyrusza jednak do Orlego Gniazda, by zmylić ewentualny pościg.

W Górach Księżycowych grupa zostaje zaatakowana przez górskie klany. Tyrionowi udaje się przekonać Catelyn, żeby uzbroiła swych jeńców, żeby przetrwać ataki.[8] W Orlim Gnieździe Tyrion zostaje wtrącony do podniebnej celi. Podczas procesu unika egzekucji, przekonując najemnika Bronna, by został jego reprezentantem w próbie walki. Bronn wygrywa z reprezentantem Orlego Gniazda, więc Tyrion musi zostać uznany za niewinnego i wypuszczony[19] W między czasie pojmanie Tyriona przez Catelyn staje się katalizatorem wojny, która później wybuchła.[20]

Kiedy Robb wyrusza na południe Cat dołącza do niego wraz ze swym wujem Bryndenem. To Cat negocjuje z lordem Walderem Frey przeprawę przez rzekę, w wyniku czego powstaje pakt małżeński, gwarantujący ślub Robba z wybraną przez niego córką lorda Przeprawy.[21] Po śmierci Eddarda Catelyn usiłuje przekonać Robba do zawarcia pokoju tak, aby jej córki mogły bezpiecznie wrócić do domu. Jednak Robb i jego zaprzysiężeni lordowie chcą kontynuować wojnę. Robb zostaje proklamowany Królem Północy, pierwszym od trzystu lat.[10]

Starcie KrólówEdit

Catelyn Tully2

Catelyn Tully by Anja Dalisa

Catelyn odradza Robbowi wysłanie Theona Greyjoy'a jako wysłannika na Żelazne Wyspy. Nie ufa ani jemu ani jego ojcu, Balonowi. Robb nie słucha jednak matki w tej kwestii.[22]

Catelyn zostaje wysłana przez syna do Renly'ego Baratheona, najmłodszego brata zmarłego króla Roberta, który również ogłosił się królem. Celem spotkania jest próba stworzenia przymierza. Renly dostaje wiadomość o oblężeniu Końca Burzy przez jego starszego brata Stannisa - kolejnego króla. Catelyn wraz z Renlym udają się na spotkanie ze Stannisem, ale bracia nie chcą dojść między sobą do porozumienia. Tej samej nocy Catelyn jest świadkiem tajemniczego zabójstwa Renly'ego poprzez Cień. Jedyną osobą oprócz niej, która jest obecna w momencie tego wydarzenia, jest Brienne z Tarthu. Obie uciekają z obozu, aby nie zostać posądzone o morderstwo. Razem wyruszają w drogę do Riverrun, a Catelyn przyjmuje Brienne na służbę.[23]

W Riverrun Catelyn dowiaduje o śmierci swoich dwóch najmłodszych synów:Brana i Rickona, z ręki Theona, którego Robb uważał za przyjaciela. Catelyn uwalnia z celi Jaime'ego Lannistera, wynuszając na nim przysięgę odesłania w zamian córek.[1]

Nawałnica MieczyEdit

Krwawe Gody

Uwolnienie Jaime'ego Lannistera rozwścieczyło wielu lordów, w szczególności lorda Karstarka, którego dwóch synów zginęło z ręki Królobójcy. Lord Karstark sam wymierza "sprawiedliwość" mordując dwóch młodych kuzynów Lannistera - Tiona i Willema. Karą dla Catelyn za uwolnienie jeńca jest areszt domowy. Robb wraca z zachodu i informuje matkę o swym ślubie z Jeyne Westerling. Catelyn jest przerażona tym faktem, ponieważ zna lorda Waldera i wie, że złamanie paktu małżeńskiego uzna on za olbrzymią zniewagę. W tym czasie w Riverrun umiera ojciec Cat, lord Hoster Tully.[24]

Udaje się zawiązać nowy pakt małżeński z lordem Bliźniaków, tym razem lord Edmure Tully ma natychmiast poślubić Roslin Frey. Robb planuje wyruszyć na Północ od razu po ślubie, dlatego zabiera ze sobą armię. Razem z nim wyrusza także Catelyn. W drodze na ślub protestuje przeciwko planom Robba, który chce zalegitymizować swego przyrodniego brata Jona Snow, tak aby w razie jego śmierci ten został jego dziedzicem.[25]

Catelyn wraz z synem i bratem dociera do Bliźniaków. W trakcie uczty weselnej Freyowie łamią prawo gościnności, wyrzynając gości. Robb ginie z ręki własnego zaprzysiężonego lorda, zdrajcy Roose'a Boltona. Oszalała z rozpaczy Catelyn podrzyna gardło Dzwoneczka, ograniczonego umysłowo wnuka lorda Frey'a i rozdziera skórę swojej twarzy paznokciami. Chwilę później Raymund Frey podrzyna jej gardło.[26] Catelyn jest martwa przez cały dzień i noc[27] kiedy Freyowie wrzucają jej nagie ciało do rzeki, nabijając się ze zwyczajów pogrzebowych Riverrun.[28]

Trzy dni po śmierci Catelyn[29] jej ciało zostaje wyciągnięte z rzeki przez Nymerię, wilkora jej córki Aryi. Nymeria ucieka słysząc nadchodzących ludzi.[30] Catelyn zostaje wskrzeszona przez lorda Berrica Dondarriona, który daje jej życie w zamian za swoje, poprzez ostatni pocałunek. Catelyn była jednak zbyt długo martwa i nie zostało w niej wiele ludzkich uczuć. Pali ją żądza zemsty za zdradę i śmierć. Zabija każdego Freya czy Lannistera jakiego napotka, a także tych, którzy z nimi współpracowali. Jej rany nie mogą się wyleczyć, a przez poderżnięte gardło nie może mówić. Staje się znana jako "Pani Kamienne Serce" i przejmuje dowództwo nad Bractwem bez Chorągwi.[27]

Uczta dla WronEdit

Kamienne Serce

Krążą pogłoski o nowej przywódczyni Bractwa bez Chorągwi - tajemniczej i okrutnej kobiecie okrytej płaszczem z kapturem.[29][31]

Bractwo, wraz z panią Kamienne Serce napotyka Brienne z Tarthu wraz z jej niewielką grupą. Brienne mówi, że wciąż poszukuje Sansy, a Jaime chce dopełnić obietnicy danej Catelyn, gdy uwalniała go z lochów Riverrun. Kamienne Serce nie wierzy jednak i uważa Brienne za zdrajcę, a jako dowód uważa miecz "Wierny Przysiędze", przekuty z rodowego ostrza Starków - "Lodu", który Brienne dostała od Jaimego. Jedynym sposobem, w jaki Brienne może dowieść tego, że nie przeszła na stronę Lannisterów jest zabicie Jaimego. Brienne tłumaczy, że Jaime się zmienił i nie zamierza go zabić, dlatego Kamienne Serce skazuje ją na śmierć przez powieszenie. Wraz z Brienne pętle otrzymują również Hyle Hunt i Podrick Payne. Tuż przed egzekucją Brienne wykrzykuje jakieś słowo.[29]

Pani Kamienne SerceEdit

Kamienne Serce2

Catelyn zostaje wskrzeszona po śmierci przez lorda Berrica Dondarriona i staje się znana jako Pani Kamienne Serce. Śmierć ją zmieniła. Nie zostało w niej wiele ludzkich uczuć, kieruje nią żądza zemsty i nienawiść. Wiesza każdego Freya, Lannistera, Boltona jakiego spotka, obojętnie czy miał coś wspólnego z Krwawymi Godami czy też nie. Jej ciało jest blade i obrzmiałe, ponieważ kilka dni leżało w wodzie. Na jej szyi zionie otwarta rana, w miejscu, w którym poderżnięto jej gardło. Aby móc cokolwiek powiedzieć, Catelyn musi dokładnie zakryć dziurę, ale nawet wtedy je słowa są ciche i ledwo zrozumiałe. Jej twarz ma pozdzierane pasy skóry, kiedy oszalała z rozpaczy po tym, jak Robb został zamordowany na jej oczach, rozorała twarz paznokciami.[27][29]

RodzinaEdit

Hoster
 
Minisa
Whent

Brynden

Syn
zmarły w porodzie
 
Syn
zmarły w porodzie
 
Catelyn
 
Eddard
Stark
 
Jon
Arryn
 
Lysa
 
Petyr
Baelish
 
Edmure
 
Roslin
Frey
 
Syn
zmarły w porodzie

Ród Stark

Ród Arryn

SerialEdit

Catelyn-Stark

W serialu w rolę Catelyn wciela się Michelle Fairley. Catelyn przedstawiona jest zgodnie z pierwowzorem. Aktorka została dobrana zgodnie z wyobrażeniami fanów, o czym świadczyć może olbrzymia baza fan artów opartych na wyglądzie Michelle w roli Catelyn.

W serialu nie pojawia się jednak postać Pani Kamienne Serce.

Przypisy i uwagiEdit

  1. 1.0 1.1 1.2 1.3 Starcie Królów, rodział 55, Catelyn VII.
  2. 2.0 2.1 Gra o Tron, rodział 1, Bran I.
  3. Gra o Tron, rodział 7, Arya I.
  4. 4.0 4.1 4.2 4.3 4.4 Gra o Tron, rodział 18, Catelyn IV.
  5. 5.0 5.1 5.2 5.3 5.4 5.5 5.6 Gra o Tron, rodział 6, Catelyn II.
  6. 6.0 6.1 Gra o Tron, rodział 2, Catelyn I.
  7. 7.0 7.1 7.2 Starcie Królów, rodział 45, Catelyn VI.
  8. 8.0 8.1 8.2 Gra o Tron, rodział 34, Catelyn VI.
  9. Starcie Królów, rodział 19, Arya V.
  10. 10.0 10.1 Gra o Tron, rodział 71, Catelyn XI.
  11. Gra o Tron, rodział 29, Sansa II.
  12. Nawałnica Mieczy, rozdział 80, Sansa VII.
  13. Gra o Tron, rodział 63, Catelyn X.
  14. Gra o Tron, rodział 53, Bran VI.
  15. Nawałnica Mieczy, rozdział 2, Catelyn I.
  16. Gra o Tron, rodział 26, Jon IV.
  17. Gra o Tron, rodział 14, Catelyn III.
  18. Gra o Tron, rodział 28, Catelyn V.
  19. Gra o Tron, rodział 40, Catelyn VII.
  20. Gra o Tron, rodział 43, Eddard XI.
  21. Gra o Tron, rodział 59, Catelyn IX.
  22. Starcie Królów, rodział 7, Catelyn I.
  23. Starcie Królów, rodział 33, Catelyn IV.
  24. Nawałnica Mieczy, rozdział 35, Catelyn IV.
  25. Nawałnica Mieczy, rozdział 45, Catelyn V.
  26. Nawałnica Mieczy, rozdział 51, Catelyn VII.
  27. 27.0 27.1 27.2 Nawałnica Mieczy, Epilog.
  28. Nawałnica Mieczy, rozdział 58, Tyrion VII.
  29. 29.0 29.1 29.2 29.3 Uczta dla Wron, rozdział 42, Brienne VIII.
  30. Nawałnica Mieczy, rozdział 65, Arya XII.
  31. Uczta dla Wron, rozdział 30, Jaime IV.
Postacie POV
Gra o Tron Will  · Bran  · Catelyn  · Daenerys  · Eddard  · Jon  · Tyrion  · Arya  · Sansa
Starcie Królów Cressen  · Bran  · Catelyn  · Daenerys  · Jon  · Tyrion  · Arya  · Sansa  · Davos  · Theon
Nawałnica Mieczy Chett  · Bran  · Catelyn  · Daenerys  · Jon  · Tyrion  · Arya  · Sansa  · Davos  · Jaime  · Samwell  · Merrett
Uczta dla Wron Pate  · Arya  · Sansa  · Jaime  · Samwell  · Cersei  · Brienne  · Aeron  · Areo  · Asha  · Arys  · Victarion  · Arianne
Taniec ze Smokami Varamyr  · Bran  · Daenerys  · Jon  · Tyrion  · Arya  · Davos  · Theon  · Jaime  · Cersei  · Areo  · Asha  · Victarion  · Quentyn  · Gryf  · Melisandre  · Barristan  · Kevan