Ashara Dayne
House Dayne.svg.png
House Dayne.svg.png
Ashara Dayne.jpg
Tytuły Lady
Znany jako Dziewczyna o roześmianych, fioletowych oczach
Ród Dayne
Narodziny Między 260 AC a 269 AC
Śmierć W 283 AC w Starfall
W książkach
Gra o Tron (wspomniana)
Starcie Króli

(wspomniana)
Nawałnica Mieczy (wspomniana)
Taniec ze Smokami (wspomniana)

Ashara Daynie jest członkiem rodu Dayne i siostrą ser Arthura Dayne, Miecza Poranka. Popełniła samobójstwo wkrótce po zakończeniu Rebelii Roberta Baratheona.

Wygląd[edit | edit source]

Ashara była młodą, piękną, wysoką i jasną dziewczyną o nawiedzających fioletowych oczach. Jej długie ciemne włosy opadły na ramiona.Według Ser Barristana Selmy'ego, oczy Daenerys Targaryen przypominają oczy Ashary.

Historia[edit | edit source]

Ashara była damą dworu dla księżniczki Eli Martell. Nie była długo na dworze przed rokiem Fałszywej Wiosny w 281 roku o. P. Była obecna na turnieju w Harrenhal w tym roku, gdzie tańczyła z rycerzem Gwardii Królewskiej, księciem Oberynem Martellem i lordem Jonem Conningtonem . Po tym jak Brandon Stark podszedł do niej w imieniu swojego młodszego brata Eddarda , Ashara tańczyła również z Eddardem. Według Allyrii Dayne młodsza siostra Ashary , Ashara i Eddard Stark zakochali się w Harrenhal.Ser Barristan Selmy z Gwardii Królewskiej również był zakochany w Asharze, chociaż nigdy jej tego nie powiedział. Barristan przypomina, że ​​gdyby wygrał turniej, nazwałby Asharę swoją królową miłości i piękna . Według Barristana Ashara została „zhańbiona” przez mężczyznę z Harrenhal. Ponadto Barristan stwierdza, że ​​Ashara „spojrzała” na „Starka” po ostatnich potyczkach na turnieju, chociaż nie identyfikuje tego Starka.

Kilka lat po turnieju, po śmierci brata Ashary, Arthura z ręki Eddarda Starka podczas walki w Wieży Radości , Eddard udał się do Starfall, aby zwrócić dwuręczny miecz Arthura Świt do rodu Dayne. Jakiś czas później Ashara skoczyła ze szczytu Wieży Miecza z jasnego kamienia, jednej z wież Starfall, do morza.Kilka postaci przytoczyło możliwe przyczyny decyzji Ashary o popełnieniu samobójstwa: złamane serce, z powodu jej martwej córki, z powodu skradzionego dziecka, dla „mężczyzny, który ją zhańbił Harrenhal ”,lub z powodu żalu po śmierci Artura. Jej ciała nigdy nie znaleziono.

W Winterfell , żołnierze Eddard Starka szerzą opowieść że Ashara była matką nieślubnego syna Eddarda, Jona Snow . Kiedy żona Eddarda, Catelyn Tully , usłyszała te historie od swoich służek, skonfrontowała się z Eddardem, który odmówił potwierdzenia lub zaprzeczenia czegokolwiek dotyczącego matki Jona, a następnie uciszył wszystkie rozmowy o Ashara w Winterfell. Jej imię nigdy więcej nie zostało wymienione w zamku.

Gra o Tron[edit | edit source]

Catelyn Stark przypomina sobie konfrontację ze swoim mężem Eddardem Starkiem wiele lat temu o szeptach, które słyszała o Asharze, która jest matką Jona Snowa.

Nawałnica Mieczy[edit | edit source]

Kiedy Meera Reed opowiada Branowi Starkowi historię Rycerza Roześmianego Drzewa i turnieju w Harrenhal w 281 r. , A Asharze mówi jako „dziewczynie o roześmianych purpurowych oczach ”.

Edric Dayne opowiada Aryi Stark o Asharze i Eddardzie.

Taniec ze Smokami[edit | edit source]

Ser Barristan Selmy wspomina turniej w Harrenhal i żałuje, że przegrał ostatni pojedynek z księciem Rhaegarem Targaryenem , ponieważ uniemożliwiło mu to ukoronowanie Ashary jako królowej miłości i piękna

Cytaty[edit | edit source]

Cersei: Jak śmiesz odgrywać przede mną szlachetnego męża? Za kogo mnie bierzesz? Sam masz bękarta, widziałam. Ciekawe kim była jego matka? Pewnie jakaś dornijska wieśniaczka, którą gwałciłeś, kiedy płonął jej dom. A może dziwka? Albo pogrążona w smutku siostra, lady Ashara? Podobno rzuciła się do morza. Dlaczego? Z powodu brata, którego zabiłeś czy może dziecka, które skradłeś?

~Gra o Tron, Eddard XII