Arthur Dayne
House Dayne.svg.png
Gwardia Królewska.png
Arthur Dayne.jpg
Tytuły Ser

Miecz Poranka

Ród Dayne
Przynależność Dayne

Gwardia Królewska

Narodziny W lub przed 260 AC
Śmierć W 283 AC w Wieży Radości
W książkach
Gra o Tron (wspomniany)
Starcie Króli

(wspomniany)
Nawałnica Mieczy (wspomniany)
Uczta dla Wron (wspomniany)
Taniec ze Smokami (wspomniany)

Ser Arthur Dayne zwany Mieczem Poranka był słynnym i legendarny rycerzem z rodu Dayne oraz członek Gwardii Królewskiej Aerysa II Targaryen. Wielu uważa go za najbardziej rycerskiego wojownika Siedmiu Królestw. W telewizyjnej adaptacji Gra o Tron wcielił się w postać Luke'a Robertsa podczas retrospekcji w sezonie 6.

Charakter[edit | edit source]

Według Catelyn Stark, Arthur był najokrutniejszym z siedmiu rycerzy Gwardii Królewskiej Aerysa II Targaryena. Jaime Lannister, który ubóstwiał Arthura Dayne, przypomina że Miecz Poranka był silniejszy od niego. Jon Connigton uważał Arthura za sprawnego dowódcę.

Według George'a RR Martina , ser Barristan Selmy i Arthur Dayne mieli by równe szanse w walce długimi mieczami, jednak gdyby Arthur walczył Świtem, pokonał by Barristana.

Historia[edit | edit source]

Arthur dzierży dwuręczny miecz Świt jako Miecz Poranka, niosąc go przewieszonego przez ramię.

Aby pokonać Bractwo z Królewskiego Lasu , zyskał zaufanie prostaczków w Królewskiego Lasu płacąc za to, co on i jego siły wziął i biorąc swoje skargi przed królem Aerysem II Targaryenem . W końcu Arthur zabił Uśmiechniętego Rycerza w pojedynku i zakończył groźbę banitów. Po tym zwycięstwie nadał rycerstwo Jaimemu Lannisterowi , który później został zaprzysiężonym bratem Gwardii Królewskiej.

Pojedynek Arthura Dayne z Eddardem Starkiem.